Tjedan dana prije početka školske godine Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo 'Modele i preporuke za rad'
Uoči početka nove školske godine idućeg ponedjeljka, Ministarstvo
znanosti i obrazovanja objavilo je jučer “Modele i preporuke za
rad u uvjetima povezanima s COVID-19 u pedagoškoj/školskoj godini
2020./2021.”, što su preporuke za sigurniji odgojno-obrazovni rad
i izvođenje nastave u vrtićima i školama.
A kako je upravo prvi dan vrtića ili škole poseban dan i za
djecu, i za roditelje, i za zaposlenike u tim odgojno-obrazovnim
ustanovama u navedenom su dokumentu posebno istaknute preporuke
čiji je cilj povećati sigurnost i smanjiti mogućnost zaraze već
na samom početku. Stoga pri dovođenju djece roditelj može ući u
vrtić, ali se mora preobuti ili imati plastične navlake za obuću,
mora imati masku na licu te mora dezinficirati ruke. Roditelj
može boraviti s djetetom u vrtiću maksimalno 15 minuta dnevno, a
ravnatelj je dužan izraditi raspored boravka roditelja u vrtićkim
skupinama i o tome ih na vrijeme obavijestiti. Ne preporučuje se
istodobno veći broj roditelja u jednoj prostoriji.
Više roditelja samo na otvorenom
Veći broj roditelja i djece jedne odgojno-obrazovne skupine može
dulje od 15 minuta boraviti samo na otvorenom prostoru, ali uz
obavezni razmak i nošenje maske za roditelja.
Što se tiče prvog dana učenika prvih razrada osnovne škole, ne
preporučuje se održavanje uobičajenih priredbi, ali je moguće
planirati zajednički dolazak učenika i jednog roditelja u školu
radi upoznavanja djece i roditelja s učiteljem, i to za svaki
razredni odjel u posebnoj prostoriji ili na otvorenom. Ako jedan
roditelj dođe s djetetom i zajedno budu ulazili u učionicu,
trebalo bi za to planirati posebno vrijeme, kada u školi nema
ostalih učenika, i uz pridržavanje svih epidemioloških mjera.
Roditelji se u školi ne bi trebali zadržati dulje od 15 minuta.
Kako će učenicima biti podijeljeni i udžbenici, potrebno je
razraditi i kako će ih roditelji preuzeti. Učitelji prvi dan mogu
iskoristiti i za održavanje roditeljskog sastanka, tj. davanja
uputa vezanih za organizaciju rada, upoznavanje djece i roditelja
s epidemiološkim uputama i preporukama te dogovoriti mogućnosti
međusobne komunikacije na daljinu jer se ne preporučuje ulazak
roditelja u škole. Taj se sastanak može održati i na otvorenom
ili može biti online, ali samo ako svi roditelji za to imaju
mogućnost.
Kada je riječ o prvom danu škole za učenike ostalih razreda
osnovne i srednjih škola, učenici već prije 7. rujna trebaju biti
obaviješteni o vremenu dolaska u školu te pridržavanju svih
uputa, kao i o učionici u kojoj će se za njih izvoditi nastava. I
propisane upute za prijevoz, ulazak i izlazak primjenjivat će se
od prvoga dana. Potrebno je unaprijed razraditi i protokol
dijeljenja te preuzimanja udžbenika. Trajanje nastave prvoga dana
moguće je prilagoditi specifičnostima prostora i broja učenika, a
poželjno je da s učenicima bude samo razrednik, a ne i drugi
učitelji ili nastavnici.
Škola može prvoga dana planirati i izvođenje nastave, što ovisi o
odluci svake škole. Sve učenike razrednici su dužni upoznati s
pravilima i obvezama, rizicima i uputama kojih se moraju
pridržavati vodeći pri tom računa o dobi učenika i njihovim
specifičnostima, osobito ako se radi o učenicima s teškoćama u
razvoju. Roditeljske sastanke te sastanke zaposlenika potrebno je
planirati na daljinu. U iznimnim situacijama sastanci su mogući i
na otvorenom. Vezano uz sam odgojno-obrazovni rad u vrtićima i
školama, u dokumentu Ministarstva predlažu se tri modela: rad i
nastava u ustanovi, mješoviti oblik (dio u ustanovi, dio na
daljinu) te rad i nastava na daljinu. Riječ je o fleksibilnim
modelima koji se na lokalnoj razini mogu mijenjati ili
dopunjavati u skladu s epidemiološkom slikom i novim nalazima o
širenju infekcije i bolesti. O primjeni pojedinog modela odlučuje
škola u suradnji s osnivačem i nadležnim lokalnim stožerom.
Model “nastave u školi” podrazumijeva da se svi učenici obrazuju
u školi licem u lice uz pridržavanje epidemioloških uputa. To su:
pojačana osobna higijena, dezinfekcija ruku i poštivanje
najvećega mogućega fizičkog razmaka kod učenika od I. do IV.
razreda osnovne škole, a kod učenika od V. do VIII. razreda
osnovne škole u učionicama osiguran fizički razmak od 1,5 m,
odnosno u učionicama srednjih škola fizički razmak od oko 2 m
između svih osoba (učenika i nastavnika). Ako kod viših razreda
osnovne i srednjih škola nije osiguran propisani razmak, učenici
i nastavnici obavezni su nositi maske.
Za učenike koji spadaju u izrazito vulnerabilnu skupinu, kao i za
učenike koji su odsutni iz škole jer su COVID pozitivni i koji su
u samoizolaciji, nastava se organizira kao nastava na daljinu.
Usto, ako tijekom izvođenja određenih oblika nastave (npr.
izborne, fakultativne nastave, dodatne i dopunske…) nije moguće
izbjeći fizički kontakt učenika iz različitih razrednih odjela,
za te se skupine učenika nastava organizira kao nastava na
daljinu.
Rad u dvije smjene
Kako veći broj učenika u školi znači ujedno i veći rizik od
prenošenja infekcija, za škole koje su do sada radile u jednoj
smjeni, a imaju velik broj učenika u odnosu na male prostorne
mogućnosti ili ne mogu osigurati preporučeni fizički razmak,
predlaže se rad u dvije smjene. Model nastave “dijelom u školi,
dijelom na daljinu” primjenjuje se kada prostorni i kadrovski
uvjeti ne omogućuju rad uz poštivanje epidemioloških mjera. To
znači da učenici neće moći imati nastavu u školi istovremeno, već
se moraju odrediti prioritetne skupine učenika koje će imati
nastavu u školi, a za ostale učenike treba osigurati da povremeno
imaju nastavu u školi, a povremeno na daljinu. Moguće je da se
učenici izmjenjuju tako da jedan tjedan budu u školi, a drugi kod
kuće.
U okviru ovog modela, za učenike od I. do IV. razreda nastava se
održava u školi uz pojačanu osobnu higijenu, dezinfekciju ruku i
poštivanje najvećega mogućega fizičkog razmaka, dok učenici od V.
do VIII. razreda OŠ i učenici SŠ nastavu prate dijeljenjem
razrednog odjela na dvije skupine, što znači da dok jedna skupina
prati nastavu u školi, druga je skupina prati na daljinu. Nastava
se odvija u turnusima u trajanju od jednog tjedna ili u režimu
3+2/2+3 dana. Grupe učenika po turnusima trebaju biti stalne.
Model “nastave na daljinu” znači da svi učenici s početkom
nastavne godine prate nastavu na daljinu.