Zanimljivosti

EKOLOGIJA Oldtimeri čišći od novih dizelaša?

Uvaženo je mišljenje da su oldtimeri – a pogotovo oni dizelski – ekološka bomba. Upravo stoga smo 'posudili' 40 godina star Mercedes 240D W123 i izmjerili emisije dušikova-oksida (NOx-a). Rezultate smo usporedili s onima modernih dizela, norme Euro 6, i ostali – bez teksta

W123 je najprodavanija Mercedesova modelska serija. Svojevremeno
je bila sinonim za trajnost i pouzdanost, omiljena među pukom, a
u zemljama koje smo nekoć nazivali ‘Trećim svijetom’, i danas je
nemali broj tih automobila u službi brojnih taksista.

Auto motor i sport je u svrhu mjerenja i
istraživanja od njemačkog W123-kluba posudio izvrsno očuvan
primjerak modela 240D iz 1982. u originalnom stanju. Naravno,
Euro-norme tada nisu postojale, niti se uopće o njima
raspravljalo, no našoj testnoj 123-ki koja na instrumentima broji
prijeđenih 343.000 km, ipak je udahnut svojevrstan eko-standard.

Naime, u 90-ima joj je ugrađen oksidacijski katalizator kako bi
ispunila Euro1 te ‘upala’ u povoljniju kategoriju razreza
godišnjeg poreza na cestovna motorna vozila. Katalizator oksidira
samo ugljikovodike (HC) i ugljikov-monoksid (CO), dok na dušikove
okside (NOx) nema utjecaja. U međuvremenu smo svi toliko
informirani, da znamo da NOx zapravo ima (sporan) utjecaj na
mjerenja ispušnih plinova, poglavito kod dizela te da je
krucijalan faktor za ljudsko zdravlje. Nakon VW-ove afere
dieselgate naglo je upao u fokus javnosti i otad se ne stišavaju
reakcije i debate oko njegove štetnosti.

Više od 1000 mg
VW-ov pick-up sa ‘skandaloznim’ motorom EA189 (nakon updatea
softvera), ali i još Renault Captur 1,5 dCi te Subaru Outback
2,0D ispuštaju više od 1 g NOX/km

Oko 800 mg
W 123 ispušta manje NOX od Audija Q3 (EA189) i neznatno više od
dvostruko snažnijeg Mercedesa CLA 200 d

Oko 80 mg
Dizeli poput BMW 520d, Mazde3 1,8D i Audija Q2 2,0 TDI su se u
realnim uvjetima mjerenja približili graničnoj vrijednosti od 80
mg tek u eri norme Euro 6d-temp

Više od 20 mg
U međuvremenu neki poput Astre 1,6 CDTI, Mercedesa E220d i
Qashqaija 1,5 dCi ispuštaju neznatne količine NOX-a. Emisije su i
u realnom prometu daleko od granične vrijednosti

Od 2014. je na snazi norma Euro 6 koja je u međuvremenu
postrožena. E sad, ako standard star šest godina slovi kao
‘prljav’, kakva će tek biti situacija s ‘kuburašem’ koji
broji nešto manje od četiri desetljeća?! Mnogi
‘oldtajmeraši’ osporavaju ovakvo vrednovanje, i upravo zato
nam je 123-klub i ustupio ovaj automobil za testiranje i
mjerenje.

A mjerili smo prema aktualnim standardima, što uključuje vožnju u
realnim uvjetima (Real Driving Emissions – RDE) s mobilnim
mjernim uređajima (Portable Emission Measurement System – PEMS).
Klub je već pokušao nešto slično ujesen prošle godine. Mercedesu
sa 72 KS i 70 kg dodatnog tereta (oprema), pri temperaturi od
osam stupnjeva trebalo je 70 posto hoda poluge gasa da na
autocesti ubrza do 120 km/h. Na uzbrdici je pri punom gasu
brzinomjer pokazivao 60 km/h, što je bio pravi izazov za W123. I
jedno je sigurno – konfiguracija RDE-rute je ispunjavala sve
obavezne elemente (grad, uzbrdica, autocesta…).

Srušen mit o ‘prljavim’ oldtimerima

Rezultat dviju kalibriranih vožnji – W123 je u prosjeku po
kilometru ispustio 808 mg NOx-a, što je neznatno lošiji rezultat
od onoga što je na istom testu ostvario 34 godine mlađi te
dvostruko snažniji CLA 200d. Općenito, riječ je o rezultatu koji
pripada sredini naše tablice mjerenja koju smo odradili u
suradnji s britanskim stručnjacima Emission Analytics. Ta su
mjerenja ispunjavala sve RDE-elemente i izvedena su PEMS-om, na
mjerenjima je bila prisutna stručna osoba, a sve se zajedno
odvilo u realnom prometu.

Dobiven rezultat srušio je mit o oldtimerima kao vozilima koja
uništavaju okoliš i često se prokazuju kao ekološka bomba. Isto
tako, nakon ovog mjerenja i ostvarenih rezultata dolazimo do
zaključka da će kvaliteta zraka u gradovima biti bolja isključivo
ako u njima budu prometovali dizelaši norme Euro6d-temp.

Jer naš 240D je sa 808 mg/km na razini prvih Euro6-dizela, što
znači da je deset puta nadmašio graničnu vrijednost od 80 mg/km.
Što pak ne govori u prilog da je 123-ka naročito ‘ekološki
čista’, već da je ‘prljava’ isto kao većina osjetno mlađih
dizela. I tu stižemo do merituma problema i krucijalnog pitanja –
zašto su rani Euro6-motori tako loši na mjerenju emisija? Postoje
dva razloga – prvi je upravo taj drastični tehnički iskorak u
proteklih nekoliko godina.

Prednabijanje i izravno ubrizgavanje rezultirali su velikim
porastom snage (CLA 200d vs. 240D – porast od 100 posto) te
istodobno značajno snizili potrošnju (isti automobili, oko 23
posto). Naravno, porast komfora i sigurnosti nećemo ni
spominjati… Motori su postali učinkovitiji zbog porasta tlaka
izgaranja, što je pak za posljedicu imalo porast emisija NOx-a.
Moderni dizeli su dokaz da se i tome doskočilo, jer mjerenja
pokazuju da su neki modeli trenutačno četiri do deset puta
(faktor prekoračenja) ispod propisane granične vrijednosti.

Skandal s VW-om je razotkrio sve laži laboratorijskih
testova

Zakonski propisi su pak drugi razlog zašto sve zajedno tek
odnedavno funkcionira kako treba. Jer grafika prikazuje kako
zakonski definirana granična vrijednost NOx-a od 2000. do 2014.
drastično pada. Sve se to događalo u eri manipuliranih softvera i
lažnih laboratorijskih mjerenja (RDE je tada bio imaginacija),
zbog čega su proizvođači bili fokusirani isključivo na povećanje
snage i učinkovitosti.

Sve to pogodovalo je pak bilanci CO2 kod dizelaša, u praksi čak i
više nego na papiru. Suprotno tome, NOx je rapidno rastao, a
VW-skandal je na kraju razotkrio sve laži laboratorijskih
testova. Aktualne granične vrijednosti danas se ne mogu ispuniti
bez naknadnog pročišćavanja ispušnih plinova putem
SCR-katalizatora i ubrizgavanjem uree, a nerijetko su za to
potrebna i dva (skupa) SCR-a.

Tako da moderni, visokoučinkoviti dizeli danas pretke ‘a la 240D’
po pitanju ekoloških standarda nadmašuju gotovo jednako kao i
glede snage i učinkovitosti, što je u konačnici barem –
dvostruko.

Zaključak

Mercedes 240D W123 po pitanju performansi i komfora doista jest
automobil star četiri desetljeća. No kada je o emisijama NOx-a
riječ, tada je rame uz rame s brojnim dizelašima rane Euro 6-faze
(6b,6c). Značajne posljedice na realne NOx-emisije imao je tek
Euro 6d-temp. Iako je tzv. Conformity Factor (CF, 2,1) korigirao
graničnu vrijednost sa 80 na 168 mg/km, rezultati mjerenja su u
međuvremenu smanjeni za faktor 10. Dakle, čist dizel postoji i
bez varanja, no troškovi tehnologije su toliko porasli da je
dizel postao neisplativ u manjim (i jeftinijim) klasama
automobila.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije