Subvencije za kupnju

POMOĆ DRŽAVE Poticaji i za automobile s ekološkom normom iz siječnja 2020. godine?

Najmanje 11 zemalja Europske unije u ovom trenutku priprema program poticaja prodaje novih osobnih automobila. Još uvijek je nejasno hoćemo li i mi biti među njima. Euro 6d motori, za koje automobilski sektor priželjkuje poticaje, novi su motori koji manje troše i manje zagađuju

Automobilska industrija izdržala je prvih šest mjeseci 2020.
godine. S velikim gubicima i ozbiljnim padom tržišta (do kraja
lipnja -54,3% posto u odnosu na prvo polugodište prošle godine),
ali i dalje drži glavu iznad vode. No, hoće li joj to za rukom
poći i u drugom polugodištu, dobrim će dijelom ovisiti o pomoći
države. Naime, na nekom od stolova Ministarstva financija trebao
bi biti prijedlog Udruženja trgovine motornim vozilima Hrvatske
gospodarske komore da se kao pomoć uvoznicima i trgovcima novih
osobnih automobila uvede mjera subvencije kupnje novih vozila.
Nastavno na potpore koje Fond za zaštitu okoliša daje za kupnju
električnih i plug-in hibridnih vozila, sada se spominju
subvencije za kupnju novih vozila i s Euro 6d motorima. To su
novi motori (norma Euro 6d stupila je na snagu u siječnju 2020.)
koji troše manje goriva i ispuštaju manje štetnih plinova,
ugrađeni u nove aute s modernim sigurnosnim sustavima, koje bi
hrvatski građani radije vozili od limenih staraca upitne
ispravnosti. Povećanjem broja takvih automobila na cestama
smanjio bi se broj stradalih na njima, te bi se povećao priljev
novca u državnu blagajnu.

Prijedlog poticanja kupnje novih vozila nije bez osnove, s
obzirom na veliki pad prodaje i zaposlenosti koje je u Hrvatskoj
u ovoj godini pretrpio automobilski sektor, te s obzirom da
najmanje 11 zemalja Europske unije u ovom trenutku priprema
program poticaja prodaje novih vozila, bilo da se radi o vozilima
pogonjenim motorima Euro 6d norme, elektrificiranim motorima ili
potpuno električnim automobilima, kroz razne subvencije. Cilj je
pomoći autoindustriji da opstane, uz brigu o ukupnom CO2 otisku.
– Prvi put se dogodila kriza na svjetskoj razini i ne postoji
niti jedno tržište koje bi moglo barem djelomično kompenzirati
pad proizvodnje i prodaje. Ionako slabo hrvatsko tržište
vjerojatno će završiti s padom većim od 50 posto – kaže
Domagoj Burić, Hyundai brand manager.
Koronakriza je snažno udarila na gotovo sve sektore gospodarstva,
u svim zemljama. No, većina europskih država raznim je
subvencijama pomogla (i) automobilskom sektoru.

U Hrvatskoj je automobilska industrija među sektorima koji su
ostali prepušteni sami sebi, vjerojatno zato što je opća
percepcija da nemamo vlastitu autoindustriju. Istina, nemamo
tvornice automobila, ali imamo popratne grane, trgovce,
servisere, proizvođače dijelova… Poticaje na električna vozila
ne možemo smatrati ozbiljnijom mjerom za oporavak tržišta, jer
takva su vozila većinom i s poticajima preskupa za prosječnog
hrvatskog građanina.

– Možemo se samo nadati da će Ministarstvo financija omogućiti
subvencije za kupnju novih vozila i s Euro 6d motorima, odnosno
da se poticaji neće zaustaviti samo na elektrificiranim ili
potpuno električnim vozilima. U protivnom će nas ponovno
zapljusnuti novi val uvoznih automobila katastrofalnih CO2
emisija – priželjkuje reakciju državnih institucija Goran
Vinovrški
, Ford brand manager. Ministarstvo financija
spominju i u Hrvatskoj gospodarskoj komori, potvrđujući nam da su
upravo tamo i poslali upit za subvencije i na kupnju novih vozila
s konvencionalnim motorima.

No, iz Ministarstva financija javljaju da oni takav upit nisu
zaprimili, te nas ‘prebacuju’ na Ministarstvo gospodarstva, iz
kojeg do završetka ovog broja još nismo dobili odgovor.
Ministarstava je puno, odjela još više, mogao je jedan upit i
zalutati, no za automobilski sektor u Hrvatskoj ovaj je upit
prilično bitan jer o njemu ovise radna mjesta mnogih proizvođača
dijelova, servisera, trgovaca,… O njemu ovisi pomlađivanje
hrvatskog voznog parka, što je koliko ekološko, toliko i
sigurnosno pitanje, jer su nam ceste pune starih i tehnički
neispravnih vozila. Kako bismo jednom važnom upitu pomogli da
nađe prava vrata i pravi stol, i ovdje ukazujemo na potrebu da se
uvođenjem poticaja na kupnju novih vozila potakne rast tržišta
novih automobila u Hrvatskoj i poveća razina sigurnosti na našim
cestama.

Iz HGK kažu da su Ministarstvu financija, u ovom slučaju
Carinskoj upravi, poslali i dodatni upit vezan uz konvencionalne
motore i novi oblik obračuna trošarina odnosno PPMV-a, budući da
bi se ubrzo trebao početi primjenjivati izračun ispusta CO2 prema
WLTP normi.

– Kako bi se od 2021. izbjeglo znatno poskupljenje vozila zbog
novog načina obračuna PPMV-a, pregovaramo s Ministarstvom
financija, Carinskom upravom te se nadamo da će prihvatiti naše
mjere, koje bi djelomično usporile unos/uvoz (pre)starih vozila,
po uzoru na ostale zemlje EU. Ova mjera ne bi bila usmjerena
protiv unosa/uvoza rabljenih vozila, nego protiv unosa prestarih
vozila koja se otpisuju u zemljama EU. Takva vozila ne pridonose
većoj sigurnosti prometa na cestama i direktno generiraju prihode
sive ekonomije. Stoga predlažemo da se ujednači ili preferira
unos novih ili novijih vozila, a dodatno optereti unos prestarih
vozila, kojih u ovom trenutku može biti i znatno više zbog
subvencija kupnje novih vozila u ostalim zemljama EU i otpisa
starih vozila – kažu iz HGK. Navode kako je koronavirus i pad
prodaje automobila prisutan u svim zemljama članicama EU te se
kao mjera poticaja prodaje u većini zemalja predlaže subvencija
kupnje novih vozila.

– Udruženje trgovine motornim vozilima HGK predlaže istu mjeru
jer državni proračun od toga ima obostranu korist: prihod od
trošarina (PPMV) i od PDV-a, koji u velikom dijelu nije ostvariv
kod uvoza/unosa rabljenih vozila jer je porez plaćen u drugoj
članici EU iz koje se vozilo uvozi/unosi, a unutar EU nema
‘dvostrukog oporezivanja’. Rabljena vozila mogla bi preplaviti
tržište RH iz zemalja u kojima se uvode subvencije za otpis
(pre)starih vozila i kupnju novih vozila. Uvjete i detalje ćemo,
vjerujemo, dogovoriti, pokaže li Vlada RH interes za ovu mjeru –
navode iz Hrvatske gospodarske komore.

U sektoru Trgovina na veliko i malo, popravak motornih vozila i
motocikala zaposleno je 16.844 ljudi. Nastavi li se ovakav pad
prodaje, odnosno ako se ne poduzmu nikakve mjere subvencije
prodaje, pad zaposlenosti bi mogao iznositi i do 30 posto, čemu
treba dodati i značajan broj direktno i indirektno zaposlenih u
autoindustriji.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije