Poticaji za eko-vozila bit će najizdašniji dosad. U Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost osiguran je lijep iznos subvencija
Priprema, pozor, kreni… Nova runda državnih poticaja za kupnju
ekovozila je pred vratima i tko želi do državne subvencije, treba
čekati u ‘niskom startu’. Fond za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost već će 30. lipnja objaviti poziv za sufinanciranje
energetski učinkovitih vozila namijenjen pravnim osobama, a samo
nekoliko dana kasnije, 2. srpnja, bit će objavljen i poziv
namijenjen građanima.
Dobra vijest je da rezervirani iznos nikad nije bio viši. Ukupno
je riječ o čak 44 milijuna kuna, koji će biti ravnomjerno
raspoređeni između pravnih osoba, odnosno tvrtki i obrtnika te
građana, piše portal jutarnji.hr/autoklub.
Poticaji za električna vozila ponekad nailaze na kritike jer se
takvi auti još doživljavaju kao ekskluzivan proizvod, no namjera
ovog programa je razvojna. Ovim sredstvima želimo potaknuti
potrebne promjene u našem prometnom sustavu. Slično je i s drugim
programima Fonda jer kao institucija uvijek potičemo aktivnosti
ili tehnologije koje su naprednije, inovativnije, zelene i
održive. Dajući poticaje, nastojimo građanima ili tvrtkama
omogućiti primjenu tih proizvoda ili tehnologija, što će u
konačnici dovesti i do njihovih nižih cijena i češćeg korištenja.
Svjedoci smo da se autoindustrija brzo transformira te već sad na
tržištu imamo puno širi i jeftiniji spektar električnih auta nego
je to bilo prije par godina. S obzirom na klimatsku politiku
Hrvatske, a zatim i Europske unije, jasno je kako e-mobilnost
nema alternativu, objašnjava razlog zašto se i ove godine ide s
poticajima na ekovozila Siniša Kukić, direktor
Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Kako je nova runda poticaja pred vratima, zainteresirani nemaju
previše vremena za razmišljanje pa je dobro što je već sad
definiran način prijave, a zna se i za koje će se vozila moći
dobiti poticaji. Kad je riječ o građanima, vrijedit će slična
pravila kao i kod prošlogodišnje runde poticaja. Na novac tako
niti sad neće moći računati kupci klasičnih hibrida na koje je
nekoć odlazila većina kolača, već samo oni koji u garažu odluče
parkirati automobile s električnim i plug-in hibridnim pogonom
te, prvi puta, aute koji za pogonsko gorivo koriste vodik. Kupnja
plug-in hibrida i ove godine subvencionirat će se sa 40.000 kuna,
a poticaj za električne aute te one pogonjene vodikom iznosit će
70.000 kuna. Važna novost je i da građani više neće moći računati
na poticaje pri kupnji električnih bicikala, već će 5000 kuna za
tu namjenu biti rezervirano isključivo za prave osobe te jedinice
lokalne samouprave koje se odluče kupiti 5 do 15 bicikala. To
nije loš potez, s obzirom na to da se dosad novac tako u neku
ruku rasipao jer su mnogi samo mijenjali klasični s električnim
biciklom, pa se time zapravo nije pridonosilo jednom od ključnih
ciljeva, a to je smanjenje emisije CO2. S druge strane, upravo je
zato opravdano što će se iznosom do 20.000 kuna i dalje poticati
kupnja električnih skutera, motocikala te četverocikala, koje
inače uglavnom pokreću motori s unutarnjim sagorijevanjem.
Većina novca, barem u slučaju poziva namijenjenog građanima, ovaj
put će tako ipak otići za kupnju automobila, a dobra je vijest da
ponuda na domaćem tržištu nikad nije bila bogatija. U
kategorijama koje se potiču, a riječ je o električnim autima A
(mini), B (gradski) i C (kompakti) segmenta, nudi se zbilja sve i
svašta. Primjerice, od iznimno povoljne Škode Citigo iV koja i
bez poticaja stoji više nego prihvatljivih 137.620 kuna do
Mercedesa A klase 250 e, prestižnog plug-in hibrida iz
Stuttgarta. Pritom treba znati da će se ponovno priznavati
najviše 40 posto opravdanog troška (riječ je o prodajnoj cijeni
auta) ili do maksimalnog iznosa financiranja pa će se,
primjerice, cijena električnog Smarta ForTwo vrijednog 176.375
kuna moći umanjiti za 70.000 kuna. Odnosno, moći će ga se kupiti
za 106.375 kn…
Uz potpuno električne automobile ponovno će se poticati i kupnja
plug-in hibrida. Njima će se kao i lani cijena moći umanjiti do
40.000 kuna, uz uvjet da im emisija CO2 bude manja od 50 g/km. Ta
odredba svojedobno je zaživjela kako bi se uz ekološki djelomično
poštivao i ‘socijalni kriterij’.
Sam način prijave pritom će izgledati drugačije nego prošlih
godina. Lani je, naime, procedura bila takva da je u Fond trebalo
fizički dostaviti ispunjeni i vlastoručno potpisani prijavni
obrazac, presliku osobne iskaznice, tehničke karakteristike
vozila i samu ponudu dobivenu u prodajnom salonu. Što zbog
koronavirusa, što zbog činjenice da se shvatilo kako se većina
zainteresiranih dovoljno dobro koristi internetom, ove će se
godine prijava vršiti pomoću sustava za e-prijavu na javne pozive
Fonda.
Zainteresirani tako za početak trebaju odabrati vozilo i
zatražiti ponudu te, ako nije izraženo u ponudi, pribaviti
dokument u kojoj se navodi kategorija, proizvođač, model, vrsta
pogona, snaga i emisija CO2. U sljedećem koraku trebat će
otvoriti korisnički račun u sustavu za e-prijavu, prijaviti se
svojom mail adresom i lozinkom te ispuniti prijavni obrazac. U
sustav za e-prijavu pritom treba učitati kopiju obje strane
osobne iskaznice, presliku ponude za kupnju vozila te, ako isto
nije izraženo u ponudi, dokument iz kojega su vidljive spomenute
tehničke karakteristike vozila. Potom će trebati tek kliknuti na
ikonu ‘prijavi se’, no treba znati da će ova mogućnost u slučaju
poziva namijenjenog građanima biti omogućena tek od početka
službenog zaprimanja prijava koje kreće 13. srpnja u 9 sati.
Nakon što se novac predviđen za poticaje rezervira predajom
predračuna, za samu kupnju i potpisivanje ugovora ponovno će se
nuditi punih 12 mjeseci, što je i više nego dovoljno vremena da
se cijela priča privede kraju bez previše stresa. Pritom će
rezervacija ponovno glasiti na osobu pa se prijavitelj može
predomisliti i poticaj u konačnici iskoristiti za kupnju bilo
kojeg vozila unutar kategorije za koju se prijavio. S predračunom
za električni Smart FortTwo ili ForFour u konačnici se poticaj
tako može iskoristiti i za kupnju električnog Renaulta Zoe ili
Nissana Leaf. Ili, pak, atraktivnog Volkswagena ID.3, koji samo
što nije stigao na tržište.
Potrebno je znati da će se poticaji namijenjeni građanima moći
iskoristiti za kupnju jednog vozila, a ono će se moći kupiti
gotovinom, kreditom ili temeljem ugovora o financijskom lizingu i
trebati zadržati u vlasništvu barem dvije godine.
Za što se sve mogu dobiti poticaji 2020.?
– Električni skuteri, motocikli i četverocikli do 20.000
kuna
– Skuteri s dva (L1) ili tri kotača (L2) i elektromotorom
snage manje ili jednake 50 cm3 i brzine do 45 km/h, motocikli
(L3) s elektromotorom i brzinom preko 45 km/h, motocikli s
prikolicom (L4) i s tri kotača (L5), laki četverocikli s masom do
350 kg (L6) i teži četverocikli (L7) na struju
– Plug-in hibridi do 40.000 kn
– Hibridna vozila kategorije M1 (osobni automobili) s
dopuštenom razinom emisije CO2 do 50 g/km
– Električni automobili do 70.000 kuna
– Vozila kategorije M1 svrstana po kategorizaciji u A
(mini), B (mali) i C gradski segment te SUV modeli i monovolumeni
tih klasa.
Pravne osobe mogu računati na najviše 400.000 kuna po prijavi.
Nudit će se i 5000 kuna za električne bicikle, koje će ove godine
uz poticaje moći kupiti samo pravne osobe.
Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost prvo će, već
30. lipnja, objaviti Javni poziv za sufinanciranje energetski
učinkovitih vozila namijenjen pravnim osobama. Ukupno je
raspoloživo 22 milijuna kuna, a sa zaprimanjem prijava kreće se
od 7. srpnja u 9 sati. Poticajem će se moći pokriti do 40%
opravdanog troška (prodajna cijena vozila), odnosno maksimalno do
400.000 kuna po korisniku, koji će za taj iznos moći kupiti jedno
ili više vozila. Prijaviti se na ovaj poziv mogu tijela državne
uprave, trgovačka društva, obrtnici te samostalni djelatnici, kao
i neprofitne organizacije.
Poticaji će se moći dobiti za električne bicikle (5 do 15 komada,
do 5000 kn/kom), električne skutere, motocikle i četverocikle (do
20.000 kn), plug-in vozila M1 i N1 kategorije (do 40.000 kn), N1
vozila pokretana prirodnim plinom i vodikom (do 70.000 kn) te
električna M1 i N1 vozila (do 70.000 kn).
Maksimalnih 400.000 kuna moći će dobiti i kupci većih putničkih
vozila (M2 i M3 kategorije), kao i većih teretnih vozila (N2 i N3
kategorije). Pritom će sama prijava izgledati ponešto drugačije
nego u slučaju poziva namijenjenoga građanima. I u ovom slučaju
prijava će se obavljati elektronski pa će zainteresirani i u ovom
slučaju prvo trebati otvoriti korisnički račun u sustavu za
e-prijavu na javne pozive Fonda (prijave.fzoeu.hr/prijava), prijaviti se svojom mail
adresom i lozinkom te ispuniti prijavni obrazac. U sustav za
e-prijavu pritom će trebati učitati presliku ponude za kupnju
vozila te, ako isto nije izraženo u ponudi, dokument iz kojega su
vidljive spomenute tehničke karakteristike vozila. Kako bi
prijava bila potpuna, bit će potrebno i učitati potvrdu Porezne
uprave o podmirenju javnih davanja (ne stariju od 30 dana) te
pečatom i potpisom ovjerenu Izjavu koja potvrđuje hoće li se ili
ne PDV u računima koristiti kao pretporez.
U slučaju kad su podnositelj zahtjeva tijela javne uprave ili
neprofitna organizacija zahtjev mora sadržavati i Izjavu o
osiguranju vlastitih sredstava za provedbu projekta, s time da
neprofitne organizacije trebaju od Ministarstva financija
pribaviti i dokaz o upisu u Registar neprofitnih organizacija u
PDF zapisu. Prijava trgovačkih društava te obrtnika i samostalnih
djelatnika osim osnovnog treba uključivati i izjavu o primljenim
potporama, izjavu o osiguranju vlastitih sredstava za provedbu
projekta te izvod iz sudskog ili obrtnog registra ili registra
obveznika poreza na dohodak za fizičke osobe koje se bave
djelatnostima slobodnih zanimanja. Kao i u slučaju građana, Fond
će i u ovom slučaju opravdanom smatrati kupnju gotovinom,
temeljem ugovora o kreditu ili temeljem ugovora o financijskom
lizingu.