Fond za zaštitu okoliša javni poziv za kupnju eko vozila za pravne osobe (22 milijuna kn) i gradnju punionica (10 milijuna kn) planira objaviti u lipnju, a za kupnju ekoloških vozila za građane (22 milijuna kn) u srpnju
Rebalansom državnog proračuna koji je donesen prije raspuštanja
Sabora odobrena su sredstva Fondu za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost za sufinanciranje ekoloških vozila. Osigurano je 44
milijuna kuna za poticaje, 22 milijuna za građane te isto toliko
za pravne osobe za kupnju energetski učinkovitijih vozila, te još
dodatnih 10 milijuna kuna za sufinanciranje punionica za
električna vozila.
To je 9,5 milijuna veći proračun od lanjskog, kada je za
poticaje za kupnju ekoloških vozila građana i pravnih osoba, bilo
dostupno 34,5 milijuna kuna. Lani je za sufinanciranje gradnje
punionica za električna vozila bilo dostupno 5,8 milijuna kuna.
Javni poziv za poticaje na vozila za pravne osobe i punionice
trebao bi biti objavljen u lipnju, a za građane u srpnju. Uz
izdašan poticaj moći će se i ove godine kupiti električni
automobili (lani poticaj 80.000 kn) i plug-in hibridi (lani
40.000 kn), kao i električni četverocikli, motocikli i mopedi
(lani 20.000 kn), dok će na električne bicikle, koji su u
lanjskom natječaju bili iznimno traženi, poticaj moći dobiti samo
pravne osobe i jedinice lokalne samouprave, ali ne i građani.
Isto tako, prema najavama Fonda, ‘obična’ hibridna vozila
(automobili koji imaju benzinsko-električni pogonski sklop ali
bez nadopunjavanja baterije putem kabela kao kod plug-in
hibrida), ponovno su izostavljeni.
– Javni pozivi su bili planirani u travnju međutim s obzirom na
situaciju s koronavirusom i potresom njihova objava prolongirana
je za lipanj (javni poziv za prave osobe i punionice)
i srpanj (javni poziv za građane) te ćemo uskoro izaći sa
svim detaljima tih poziva. Kao i prošlih godina procedura će biti
jednostavna – svi zainteresirani će trebati popuniti zahtjev koji
će Fond pravovremeno objaviti na svojim web stranicama, te
dostaviti preslik ponude i osobne iskaznice – rekli su nam u
Fondu.
S 80.000 kuna poticaja za električna vozila Hrvatska ima jednu od
najviših potpora u Europi, a ove godine bi se to moglo malo
smanjiti.
– Visine poticaja se još razmatraju. Naime s razvojem tržišta
pojavljuju se novi modeli automobila koji su cjenovno niži i
dostupniji većem broju građana pa se poticaji iz godine u godinu
u zemljama EU smanjuju. Vjerojatno će doći do male korekcije u
odnosu na prošlu godinu, razmatramo varijantu da poticaji
budu oko 70 tisuća kuna za osobni električni automobil, no
konačne uvjete javnog poziva kao i iznos subvencije ćemo objaviti
kroz par dana nakon što napravimo analizu tržišta. Sufinancirat
ćemo i električne bicikle, ali tvrtkama i jedinicama lokalne
samouprave kao dio sustava javnih bicikala.
Upravo je izostavljanje poticaja na električne bicikle za
građane, koji su lani bili iznimno traženi iz jednostavnog
razloga što je takav oblik prijevoza dostupan građanima izazvao
razočaranje kod onih koji su očekivali dobiti potporu za kupnju
ekološkog prijevoznog sredstva. Pogotovo stoga što su bicikli
postali još traženiji u ovoj korona-krizi. Primjerice, talijanska
vlada je najavila da će građanima baš zbog toga dijeliti potpore
za kupnju bicikala i električnih bicikala od 500 eura, a Hrvatska
u potpunosti izostavlja električne bicikle iz programa poticaja.
Slična je situacija i s hibridnim automobilima.
Nesumnjivo su hibridi ekološki prihvatljivija vozila od
automobila samo s termičkim motorima, ne kao čisti električni
automobili, ali hibridi su sa svojom prihvatljivijom cijenom
mnogo dostupniji građanima od električnih automobila i građani su
prije nekoliko godina, kada su ‘obični’ hibridi bili u
programu poticaja kupili mnogo takvih vozila uz potpore.
Postojale su naznake da će kod građana popularni hibridi ponovno
uči u program potpora kao ekološki automobili s ispustom CO2
ispod 90 g/km, ali to izgleda ipak nije u planu Fonda za zaštitu
okoliša.
– Zalažemo se da nadležna tijela u interesu građana Republike
Hrvatske primjene poticanje kupovine hibridnih vozila u program
poticanja energetske učinkovitosti u prometu. Kupci hibridnih
automobila ne bi smjeli biti diskriminirani iz programa poticanja
energetski učinkovitih vozila. Hibridna vozila – s emisijom do 90
g/km CO2 su učinkovita u smislu naprednih tehnologija,
niske potrošnje i niskih emisija stakleničkih plinova te čestica
NOx.Kod Hibridnih vozila, riječ je o kategoriji automobila koja
je cjenovno mnogo dostupnija za kupovinu, kako građanstvu tako i
pravnim osobama, od električnih automobila. Imajući to na umu,
veći broj građana treba imati mogućnost koristiti program
poticaja za nabavu čistih i sigurnijih hibridnih vozila, koja se
ne smatraju luksuznom robom. U interesu je svih nas da se obnovi
vozni park u Hrvatskoj, te se u promet uključi veći broj vozila s
nižim emisijama CO2, vozila s mnogim naprednijim sigurnosnim
tehnologijama, a hibridna vozila donose upravo te prednosti –
kaže Krešimir Bago, direktor Toyota Croatia.
Iz Fonda objašnjavaju zbog čega hibridna vozila ne planiraju
sufinancirati građanima ni ove godine.
– Hibridna, kao i električna vozila, imaju svoje prednosti, no
cilj je sustavom poticaja primarno učiniti prihvatljivijima ona
vozila koja imaju manji negativan utjecaj na okoliš. Iako
energetski učinkovitija od klasičnih vozila, činjenica je da
hibridna vozila i dalje dominantno koriste fosilna goriva, dok je
pogon električnih vozila isključivo na električnu energiju. No i
dalje ćemo sufinancirati vozila s plug-in hibridnim pogonom koja
imaju dopuštenu emisiju onečišćujuće tvari CO2 iznosa do najviše
50 g/km – kažu u Fondu.
U rujnu Fond za zaštitu okoliša planira objaviti i javni poziv za
sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila na
alternativna goriva za gradski prijevoz vrijedan 100 milijuna
kuna te onaj za pomicanje projekata integriranog i inteligentnog
prometa i razvoja infrastrukture za alternativna goriva na
lokalnoj i područnoj razini u vrijednosti od 30 milijuna kuna.