'Prema svemu sudeći, teško da će se učenici vratiti u školske klupe prije lipnja, a i to je upitno. Moguće je da i nastavnu godinu završimo viritualno. Kako bilo da bilo, isplivat će neke nove spoznaje i vrijednosti na površinu.'
Prošao je i treći tjedan ‘Nastave na daljinu’ (Ndn u daljnjem
tekstu). Učitelji su polako uhvatili tempo, pohvatali sve
viritualne končiće, naučili raditi u brojnim digitalnim alatima i
stvorili kakvu takvu dnevnu rutinu. Nastavni dan i dalje im traje
24 sata, jer cijelog dana dolaze učenički radovi na mail ili
Viber ili neki drugi dogovoreni oblik dvosmjerne
komunikacije.
Kako to podnose roditelji?
Roditelji pak masovno pristupaju Facebook grupi koja je
namijenjena njima, gdje izbacuju svoje frustracije i žale se na
nastavnike. U redu, neki roditelji i pohvaljuju nastavnike svoje
djece, ali oni su toliko rijetki da se izgube u masi negativnih
postova.
Pa pišu tako roditelji pravobraniteljici za djecu, pišu
ministrici obrazovanja, bacaju drvlje i kamenje na nastavnike,
traže pola njihove plaće, jer, eto, sad oni rade učiteljski
posao.
OK, razumljivo je da učeniku prvog, drugog i eventualno trećeg
razreda osnovne škole zaista treba pomagati i nadgledati ga, ali
cvrkutanje roditelja da moraju raditi s učenicima sedmog, pa čak
i osmog razreda zaista ponekad ne stoji. Gdje su bili tolike
godine kad dijete do sad nije naučilo biti samostalno? Niti jedan
nastavnik ne traži da roditelj sjedi i uči s djetetom.
Učenici su do četvrtog razreda već trebali svladati čitanje s
razumijevanjem i steći radne navike i samostalnost u radu i
roditeljska bi uloga trebala biti takva da samo eventualno
pregledaju učeničke uratke. Roditelji nisu nastavnici i nisu
kompetentni predavati sadržaje.
I to je to. Na učenicima je da malo potegnu i da se snađu. Ionako
nisu svi isti i ne mogu svi jednako uspješno ni u školi
svladavati sadržaje, a kamoli sada. Zato i postoje ocjene od 1 do
5.
Velik dio roditelja ovu Ndn shvaća kao domaće zadaće. Pa se žale
da je ‘previše’ zadaće. Ne znam koliko još dugo treba ovakav
oblik nastave trajati da neki ljudi shvate da ovo što nastavnici
zadaju nisu zadaće već škola na daljinu.
Učenici dobivaju za odraditi sadržaje koje bi odradili da su 6
– 7 sati u školi. Čak štoviše, odrađuje se manje sadržaja
nego u regularnoj školi. Primjerice, citiram komentar iz te
grupe: ‘Profesorica biologije umislila da je Bog, pa se iživljava
na djeci. Daje zadatke koje nije obradila na nastavi sa
učenicima, također i testove.’
Ono, žena, majka, kraljica zaista ne razumije da je ovo Nastava
na daljinu. Ne znaš bi li se smijao ili plakao kad vidiš ovakav
komentar. Što se tiče razredne nastave i gledanja sadržaja
na TV, treba biti jasno da jedan sat TV programa nikako ne može
zamijeniti 4 – 5 sati nastave u školi.
I jedna zločesta opaska, znam da izazivam da dobijem cijelu
šljunčaru kamenja u glavu, ali gledajući komentare u toj
roditeljskoj FB grupi, zaista bi bilo dobro da neki roditelji što
manje pomažu svojoj djeci jer će nam se učenici vratiti u škole
polupismeni.
Tjedan ponavljanja i planiranja
Gospođa ministrica je uputila dopis s preporukom da tjedan pred
Uskrs bude tjedan ponavljanja i planiranja. Nema veze ako se to
kosi s nastavnim planom i programom, nema veze ako su pojedini
učitelji već odradili ponavljanje. Sad će ponavljati
ponovljeno.
Učenike razredne nastave ministrica upućuje da cijeli tjedan samo
prate Školu na Trećem. Kao da ti učenici ništa sa svojim
razrednim učiteljicama već tri tjedna ne rade, kao da su
učiteljice razredne nastave zadnja tri tjedna digle sve četiri u
zrak i ništa drugo ne rade nego gledaju TV. Žalosno.
Šteta što ministrica ne zna da se u Webučionici već spominjane
alfa učiteljice Sandre Vuk svakodnevno, čak i subotom i
nedjeljom, održavaju online edukacije učitelja putem webinara. Na
tim webinarima sudjeluje i do 400 ljudi.
Ministrica očito ne zna da su tijekom ova tri tjedna niknule
brojne razredne web stranice čak i onih učiteljica koje u životu
nisu imale blage veze s digitalnim alatima, ministrica ne zna da
su se razredne učiteljice na sve moguće načine povezale sa svojim
učenicima i da s njima redovito održavaju komunikaciju. Ne, ona
upućuje učenike da samo gledaju TV.
Možda bi bilo bolje da je prvo snimila situacija na terenu, a
onda donijele odluke. Brojni učenici uopće ne prate program Škole
na Trećem jer se ne poklapa s nastavnim sadržajima koje rade sa
svojim učiteljicama. O kvaliteti Škole na Trećem neću. Cijenim
trud kolegica koje su stale pred kamere, ali…
Dobro, razumijem paniku roditelja koji imaju više školaraca u
kući. Vjerujem da je u takvim obiteljima kaos na dnevnoj bazi.
Pogotovo ako roditelji rade. Zato u jednu ruku i razumijem odluku
o tjednu ponavljanja, zaista ima kolega koji su pretjerali u
svojim zahtjevima i nisu se prilagodili situaciji. A situacija
jest: odraditi samo bitno i nužno!
Upute o ocjenjivanju
Stigle su i upute o
ocjenjivanju. Neću ih prepričavati. Koga zanimaju neka ih sam
pročita. Ionako smo u karanteni pa se ima vremena.
Dobro je da se učenici razredne nastave neće vrednovati i
ocjenjivati tijekom Nastave na daljinu. U jednoj od nastavničkih
grupa gotovo sve kolegice koje su sudjelovale u raspravi složile
su se da bi bilo dobro da se učenici prvog razreda osnovne škole
ne ocjenjuju brojčano, već da prijeđu u viši razred s opisnom
ocjenom.
Vrlo je upitna kvaliteta i vjerodostojnost provjeravanja učenika
na daljinu. Tko jamči da neće roditelji ili starija braća
rješavati ispite učenika? Ni video poziv nije idealno rješenje.
Nemaju svi učenici iste uvjete i mogućnosti za rad kod kuće. Osim
toga, uči se za znanje, a ne za ocjene. Sad je vrijeme da se to
napokon shvati. Isto tako, ovo mučenje maturanata.
Zašto se lijepo ne bi uzimale u obzir za upis na fakultete ocjene
svih razreda srednje škole plus prijemni ispit kao što je nekad
bio? Samo prenosim razmišljanja ljudi s kojima komuniciram na
društvenim mrežama. U vanrednoj smo situaciji i tako se treba
ponašati. Treba se sve prilagoditi.
Prema svemu sudeći, teško da će se učenici vratiti u školske
klupe prije lipnja, a i to je upitno. Moguće je da i nastavnu
godinu završimo viritualno. Kako bilo da bilo, isplivat će neke
nove spoznaje i vrijednosti na površinu.