Sigurnost vožnje

NESTRUČNI MAJSTORI Kod montaže guma i najmanji propusti su opasni!

Čak i naizgled banalne omaške prilikom montaže guma brzopletih, pretjerano štedljivih ili nedovoljno educiranih vulkanizera s vremenom će uzrokovati nepovratno oštećenje gume, a lako može doći i do pucanja gume usred vožnje

S obzirom da je guma ta koja povezuje automobil s podlogom po
kojoj vozi njen utjecaj na sigurnost vožnje je ključan. Stoga je
od iznimne važnosti da je svaka guma ispravna bez skrivenih
defekata i nepravilnosti. Za taj dio odgovornost preuzimaju sami
proizvođači guma, a oni renomirani ulažu velika sredstva u
kvalitetu svojih proizvoda te svaku gumu tijekom procesa
proizvodnje testiraju i ispituju na nedostatke u raznim fazama.

No na to na koji će način guma biti ugrađena na kotač te da li će
tu zbog nestručnosti, neznanja ili brzopletosti vulkanizera doći
do oštećenja gume, proizvođači nemaju utjecaja. Taj dio
odgovornosti leži na vulkanizerima, a upravo prilikom montaže
najčešće dolazi do propusta koji uzrokuju oštećenja ili
deformacija gume koja će s vremenom dovesti do ispuhivanja zraka,
nepovratnih oštećenja i pucanja ili pak oštećenja naplatka,
ventila, senzora i slično.

Prvi su na udaru sami naplatci. Već kod otpuštanja vijaka koji
drže naplatak, ako vulkanizer ne koristi zaštitnu navlaku na vrhu
pištolja, može oštetiti naplatak. Nadalje, što su naplatci veći i
skuplji, to je veća vjerojatnost da će ih vulkanizer oštetiti
naročito ako ne raspolaže adekvatnim uređajem za montažu, piše
portal jutarnji.hr/autoklub.

Naime, dok je ranije većina automobila vozila na 13, 14 ili
15-colnim kotačima, koji su većinom bili čelični, danas
prevladavaju osjetljivi naplatci od lakih legura čiji su promjeri
narasli i do 22 cola. Ako vulkanizer ne posjeduje uređaj za
montažu koji je prilagođen za takve veličine gotovo sigurno će ih
oštetiti. Naročito ako uređaj pritom nema adekvatne plastične
dijelove montirača koji gura gumu ispod naplatka odnosno donje
prihvate naplataka on će gotovo sigurno zarezati mekanu leguru
naplatka na samom rubu što može uzrokovati propuštanje zraka na
tom mjestu.

Kada je riječ o starijim čeličnim naplatcima, ista se stvar može
dogoditi ako je kotač zbog utjecaja vremena i vlage s unutarnje
strane ili na rubovima počeo hrđati. Nažalost, rijetko će koji
fuš majstor izbrusiti i očistiti takav kotač iznutra kako bi bio
siguran da će guma dobro dihtati. No najproblematičnija greška
događa se upravo kod nestručne montaže gume na naplatak kada guma
svojim rubom tzv. petom ne nalegne ispravno na kotač.

To se može dogoditi iz raznih razloga, primjerice kada vulkanizer
ne pazi dovoljno prilikom baratanja nosom, kljunom ili tanjurom
montirača ili štedi na pasti za montiranje. Stvar je u tome da se
takva greška ne može nakon montaže vidjeti dionice često ne vode
brigu o njihovoj redovitoj kalibraciji. Kod od udaranja čekićem
po felgi prilikom postavljanja utega uređaji te udarce primaju na
sebe i potrebno ih je jednom tjedno kalibrirati što malo tko
radi.

Puno se puta i sama felga ošteti prilikom stavljanja i skidanja
utega kada je majstor brzoplet i neoprezan. Probleme može
stvoriti i montaža kotača natrag na automobil. Dosjed središta
felge na glavčinu kotača bi prije montaže trebalo počistiti i
namazati bakrenom mašću koja trpi visoke temperature kako se
aluminijske felge ne bi zapekle jer ih je onda izuzetno teško
kasnije skinuti s automobila.

Na kraju, vijke koji drže kotač treba pritegnuti točno adekvatnom
silom koju propisuje proizvođač automobila koristeći poseban
moment-ključ. U protivnom lako može doći do pretezanja vijaka
koji mogu puknuti što ugrožava sigurnost i stvara dodatne
troškove. Nažalost, iskusni vulkanizeri kažu da ovakvih propusta
ima sve više i više jer se danas svatko bavi montažom guma pa i u
kućnoj radinosti.

Njihov savjet je izbjegavati bilo kakve fuš majstore ili
kolektivne akcijske popuste jer konačni ceh takve ugradnje može
biti puno veći nego kod provjerenog vulkanizera. Montaža guma
nije aktivnost koja se prepušta fušerima, cijena može biti
previsoka.

Ukratko:

– Korozija koja se pojavljuje na čeličnim
naplatcima znatno utječe na prijanjanje gume i njenu sposobnost
zadržavanja tlaka. Zbog sigurnosti nužno je stoga saniranje
korozijom nagriženih dijelova.

– Imate li ventile opremljene senzorom tlaka u gumama velika je
vjerojatnost da će isti biti nepovratno oštećeni prilikom
demontaže pa je nužno upozoriti na njih

– Skidanje i vraćanje gume na naplatak zahtijeva poštivanje svih
propisanih postupaka kako bi sve prošlo bez oštećenja

– Balansiranje kotača posebna je priča kod koje osim stručno
osposobljene osobe morate imati i kvalitetan uređaj. Tu se radi o
skupim i osjetljivim uređajima koje je zbog njihove preciznosti
nužno često kalibrirati. Svaki udarac čekičem u felgu dok je ona
na balansiranju prenosi se i na sam uređaj koji se time polako
oštećuje. Poželjna je tjedna kalibracija.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije