Posebno mjesto na izložbi dobili su uporabni predmeti koji se u školi izrađuju niz godina u okviru praktične nastave te u formatu maturalnih radova
Budući da je nastava kreativan i dinamičan posao, povremeno se iz
sasvim osobnih inicijativa okušamo u alternativnim oblicima
nastave. U pretpraznično vrijeme organizirali smo projektni dan
posvećen događaju koji nam je kao školi i njenoj misiji –
graditeljstvu i dizajnu – ali i cjelokupnoj kulturi u kojoj
postojimo, jako važan. Obilježili smo stotu obljetnicu Škole za
arhtekturu i dizajn Bauhaus. Obljetnica se održava diljem svijeta
budući da je ideja Škole ostavila traga u cijelom svijetu. U
Hrvatskoj proslavi stote godišnjice izložbom “Bauhaus – od škole
do pokreta” pridružila se Galerija umjetnina Splitu uz suradnju
Muzeja suvremene umjetnosti Zagreb, a održava se i niz manjih
motivski vezanih izložbi (Zagreb, Rijeka).
Djelovanje Bauhausa započelo je 1919. u Weimaru, odakle seli u
Dessau pa u Berlin, a zatvorili su je nacisti 1933. označivši je
kao “leglo boljševizma” i “centar okupljanja komunističkih
intelektualaca”. Zbog nepoticajnog ozračja u Europi i Njemačkoj,
Bauhaus premošćuje ocean udomljujući se vrlo uspješno u Americi.
I Gropius – osnivač i prvi direktor, kao i Mies van der Rohe,
posljednji direktor Škole, doselili su u New York, gdje je van
der Rohe među prvima gradio nebodere od stakla i čelika.
Škola je nastala u periodu avangarde u kompleksu ideja o nužnosti
radikalnih promjena kulturoloških koncepata, no dok su avangardni
pravci uglavnom ekskluzivistički i iracionalni, Bauhaus se ističe
okrenutošću funkcionalnosti, praktičnom životu i masovnoj
proizvodnji. To je sinteza umjetničkih teorija i kreativnih
praksi umjetnika: spajaju se umjetnost i funkcija, zanat i
imaginacija. Ideja da forma slijedi funkciju, vjerojatno je jedna
od najpoznatijih koje je stvorio ljudski genij, a promovirao ju
je svojim manifestom Walter Gropius, začetnik Škole. Od sasvim
profesionalnih inovativnih ideja naznačimo i smjelo Gropiusovo
poticanje žena da se obrazuju i uzmu ozbiljan udio u oblikovanju
svijeta u kojem žive.
Hrvatska također ima nekoliko studenata na Školi – to su Ivana
Tomljenović Meller, fotografkinaja, Otta Berger dizajnerica
te Gustav Bohutinsky, arhitekt koji je projektirao
jedinu građevinu u Hrvatskoj izravno pod utjecajem te škole, a
riječ je o atelijeru u Jadranskoj ulici u Zagrebu.
Načelo vrijedi da niti jedna umjetnička škola u povijesti
umjetnosti tijekom posljednjih stotinu godina nije dosegnula
značenje Bauhausa.
Na tragu prepoznavanja izuzetnosti događaja svoj smo projektni
dan u duhu Bauhausa osmislili kao spoj teorije i prakse,
kreiranja i građenja u funkciji stanovanja. Nakon uvodnog sata
informativnoga karaktera koji je predstavio programski profil
Škole, učenici su radili u radionicama (crtanje, origami,
fotografija, film, konstruiranje igrački po nacrtima Bauhausa,
pisanje automatkskoga teksta, body-paintig i šminkanje, plesanje
charlestona, izrada straničnika, fuzija stakla…), tako da je
projekt obuhvatio sve segmente djelovanja i obrazovanja u GŠČ, od
zanatkih, dizajnerski i izvedbeno-predstavljačkih.
Hol škole također je bogata izložbom predmeta, nacrta,
informacija uređen u stilu Bauhausa: izrađeni su prigodni božićni
ukrasi u prepoznatljivim bojama i oblicima Škole, postavljen je
niz panoa te videa koji su cijeli tjedan pripremali temelj za
kompleksni doživljaj ozračja vremena informacijama o različitim
područjima onovremenoga života (povijest, dizajn, arhitektura).
Posebno mjesto na izložbi dobili su uporabni predmeti koji se u
školi (GŠČ) izrađuju niz godina u okviru praktične nastave te u
formatu maturalnih radova, od čega osobito ističemo namještaj te
dekoratinu keramiku.
Pojedinačni pristupi temi objedinjeni su završnom priredbom, na
kojoj smo cijelom događanju dali blagdanski ton: priredbu je
vodila grupa partijanera opremljena vrlo živopisno – prema
originalnim kostimografskim zamislima vremena. Uz nešto onodobne
glazbe, zanimljive izvedbe charlestona te nastupom
učeničko-profesorskog zbora cijelom smo projektu dali zabavan i
vizualno atraktivan ton.