Tijekom zimskih uvjeta na cestama svaka prometnica može postati opasna, ali osobito su opasne one koje se najbrže zamrzavaju
Tijekom zimskih mjeseci, kad se temperature u pravilu spuštaju
ispod ništice, najveću opasnost za vozače predstavlja led na
cesti. Njegova pojava moguća je na svim mjestima na kojima
temperatura pada ispod točke smrzavanja. U kontinentalnim
krajevima Hrvatske vozači su uglavnom naviknuti na oprez, no u
priobalju on vozačima predstavlja iznenađenje, a često se na
cesti mogu vidjeti i automobili bez odgovarajućih zimskih
pneumatika. Statistika otkriva kako su te brojke bolje nego u
ostalom dijelu godine, no to i dalje ne osporava činjenicu kako
snijeg ili led na cesti mogu predstavljati potencijalnu opasnost.
Ipak, kad pokušamo odrediti koja su to točno mjesta u zimskim
mjesecima koja možemo nazvati opasnim točkama, dolazimo do
problema.
Na opasna mjesta veliki utjecaj može imati niski koeficijent
prianjanja između pneumatika i podloge. Sve su to lokacije gdje
uslijed vremenskih uvjeta može doći do povećanog rizika od
zanošenja vozila. Na takvim mjestima zaustavni put je duži i zbog
toga je uvijek dobro podizati svijest vozača, upozoriti ih da
vožnju prilagode zimskim uvjetima, stanju podloge, ali i da vode
brigu o zimskim gumama, o tome jesu li dovoljno kvalitetne i mogu
li s njima krenuti na put. Bez obzira na to koji automobil
vozili, je li riječ o pogonu na sva četiri kotača ili automobilu
opremljenim najmodernijim sustavima sigurnosti, led na cesti
predstavlja opasnost zbog potencijalnog gubitka trakcije i
kontrole. Dovoljno je samo malo snijega ili kiše koja će se
lediti na kolniku da primjerice mostovi ili nadvožnjaci postanu
klopka za vaš automobil.
Prema statistikama iz SAD-a, upravo se tijekom manjih snježnih
padalina događaju najteže prometne nesreće jer su vozači
opušteniji i neoprezniji nego tijekom obilnog snijega. Uzrok
mnogih teških nesreća upravo je višak samopouzdanja u kombinaciji
s neodgovarajućim gumama. Neki vozači smatraju kako imaju
dovoljno iskustva za zimsku vožnju i kako zbog toga mogu voziti
jednakom brzinom kao da su uvjeti na cesti normalni, no to u
pravilu nije tako, jer prilikom zanošenja automobila čak i
najbrži i najiskusniji vozači neće imati šanse. Vozač koji na led
naleti velikom brzinom, brzo će shvatiti kako je to situacija s
kojom se nije u stanju nositi, no bit će, nažalost, prekasno.
Tijekom zimskih uvjeta na cestama svaka prometnica može postati
opasna, no najveći broj nesreća događa se na mostovima,
nadvožnjacima i cestama s povišenom razinom kolnika. Mostovi ili
nadvožnjaci posebno su opasni. Na američkim cestama često se mogu
vidjeti znakovi Bridge Freezes Before Road ili u prijevodu Most
se ledi brže od ceste. Ti znakovi odgovaraju istini.
Za razliku od obične ceste koja je hladnom zraku izložena samo s
gornje strane, most je izložen niskoj temperaturi i vjetru sa
svih strana – iznad, ispod i s boka. Kad temperatura pada, most
će se hladiti brže od obične ceste, na njemu će se većom brzinom
skupljati i snijeg te pojavljivati zaleđena površina. Najveću
opasnost za vozače predstavlja element iznenađenja, oni nisu
spremni na iznenadnu pojavu leda, putuju uobičajenom putnom
brzinom zato što je ostali dio ceste čist ili tek djelomično
mokar.
Posljedice tog iznenađenja mogu biti katastrofalne jer se gubitak
kontrole i udarac u prepreku događaju pri velikoj brzini.
Zanošenje se često ne može ispraviti, a pritom postoji i povećana
opasnost od višestrukog izlijetanja ili lančanih sudara, jer
automobili koji dolaze do mjesta nesreće u pravilu gube kontrolu
na istome mjestu.
S jedne strane toplo, a s druge led
Potencijalnu opasnost tijekom zimskih mjeseci predstavljaju i
prometnice sa strmim nizbrdicama jer na njima sile trenja između
kotača i ceste nisu dovoljno jake da prevladaju gravitaciju i
uspore ili zaustave automobil koji se nađe na ledu. Svaki zavoj
prekriven ledom također može biti opasan jer može doći do
zanošenja automobila, a opasnima se smatraju i mjesta na kojima
treba kočiti ili potpuno zaustaviti automobil, poput semafora,
znakova STOP, zona radova, mjesta na kojima se već dogodila
nesreća i slično.
Doslovno svako mjesto na kojem se vozač mora zaustaviti na
snijegu ili ledu može predstavljati potencijalno opasnu lokaciju.
Pritom će ceste s manjom gustoćom prometa lakše nakupiti veću
količinu snijega ili leda od prometnica s većom gustoćom, a ovdje
se mogu ubrojiti i parkirališta, prilazi te seoske ceste. Tuneli
se također smatraju opasnima, posebno kad vozač iz njih izlazi
jer je i ovdje prisutan visok moment iznenađenja zato što uvjeti
s dvije strane tunela ne moraju biti identični.
Dobar primjer je tunel Sv. Rok u kojem s jedne strane cesta može
biti potpuno suha, a s druge prekrivena snijegom i ledom. Opasnim
se mjestima smatraju i ona na kojima se nakuplja ili otječe voda
koja se zadržala nakon prestanka kiše ili se slijeva na kolnik s
obližnje uzvisine, brda ili jarka te se prilikom pada temperature
smrzava i pretvara u led.
Vremenski uvjeti mogu se jako mijenjati, čak i s malom promjenom
nadmorske visine, primjerice u Zagrebu ceste mogu biti suhe, a na
Sljemenu prekrivene snijegom i ledom. Na većim nadmorskim
visinama temperatura zraka je niža, kiša prelazi u snijeg, pa
zato treba biti spreman na velike promjene u pogledu uvjeta na
cesti. Kaldrma također predstavlja opasnost jer je podobna
stvaranju leda zahvaljujući pukotinama na površini ceste u kojima
hladan zrak dovodi do stvaranja poledice.
Kad je hladno sve su oborine opasne
Pripremite se za vožnju u zimskim uvjetima, stavite zimske gume i
prilikom sjedanja u automobil tijekom zimskih mjeseci obratite
pažnju na pripremu. Ne morate biti meteorolog, no važno je
informirati se o vremenskim uvjetima jer vam takve informacije
mogu spasiti glavu, savjetuje portal revijahak.hr.
Posebnu pozornost obratite na mogućnost padalina i vanjsku
temperaturu. Bilo kakva mogućnost oborina kad su temperature
blizu ili ispod točke smrzavanja dodatno povećava opasnost.
Tijekom zime čak i najmanje oborine, lagana kiša ili manji
snijeg, mogu cestu napraviti opasnom i zahtjevnom za vožnju.
Vežite pojas, smanjite brzinu, prilagodite je uvjetima i lagano
kočite te vožnja tijekom zime neće predstavljati problem.