Tržište automobila

ŠTO NAS ČEKA U 2020. GODINI? Nestaju auti jeftiniji od 80.000 kuna

Čini se kako se popravlja 'krvna slika' hrvatskog voznog parka. Ili se bar tako činilo sve dok se nismo okrenuli prema novom pravilniku koji u Europskoj uniji na snagu stupa s prvim danom 2020

Godina koju ćemo za koji dan ispratiti pokazala je konkretne
znakove oporavka tržišta automobila. Iako je unesenih rabljenih
automobila i dalje osjetno više nego novih, rastao je i broj
novoregistriranih osobnih automobila.

Proizvođači automobila morat će za aute prodane na europskom
tržištu za svaki gram preko 95 g ugljikova dioksida platiti 95
eura kazne. Što to konkretno znači za hrvatskog kupca? Puno toga.
Tih 95 eura na prvu ne zvuči puno, no uzmemo li u obzir da su
novi auti lani prodani u zemljama EU u prosjeku imali 121 g
CO2/km, odnosno 26 grama preko dopuštenoga, to za jedan prodani
automobil za proizvođača znači kaznu od 2470 eura.

Uzmemo li za primjer proizvođača koji u Hrvatskoj proda samo 1500
vozila godišnje, na temelju toga on će platiti 3,705.000 eura
kazne zbog prekobrojnih grama ugljikova dioksida! Jasno je da
niti jedan proizvođač neće platiti toliku kaznu samo zato da
tržište zadrži svoje navike. Stoga će se navike kupaca morati
promijeniti, jer vozači više neće moći kupiti auto koji emitira
puno CO2 ili će ga platiti osjetno više. Dakle, morat će na sebe
preuzeti iznos kazne zbog viška CO2.

– Najbitniji izazovi u 2020. bit će usklađivanje novih
registriranih vozila s prosječnom emisijom CO2 od 95 g/km. Svako
odstupanje od model miksa kvari prosjek CO2 i izaziva velike
penale. Iz ponude će nestati vozila jeftinija od 80.000 kuna, jer
uvođenje najdostupnijih tehnologija za smanjivanje emisije (mild
hybrid) košta minimalno 1000 eura – rekao je Branko
Kondić
, izvršni direktor zastupništva Mitsubishija za
Hrvatsku.

Iduća godina od zastupnika pojedinih automobilskih marki stoga će
zahtijevati (još) više planiranja, jer neće smjeti prodati
automobil koji bi zbog previše CO2 rezultirao kaznom. Odnosno,
tvornica neće ni prihvatiti narudžbu takvog automobila, pa bi se
lako moglo dogoditi da iz ponude nestanu ili se na minimalne
brojke svedu auti onih marki koje se nisu uspjele barem
približiti granici od 95 g CO2.

– Potpuna elektifikacija je krajnji stadij procesa koji je već
započeo, ali neće se dogoditi preko noći. Smatram da će trajati
oko 20 godina, a u prijelaznom su periodu hibridi izuzetno važni
– kaže Miljenko Gvozdić iz Suzukija.

Više od 200 zemalja potpisalo je Pariški sporazum o smanjenju
štetnih plinova, pa od 2020. godine proizvođači plaćaju penale za
svaki gram iznad 95 g CO2/km. Od 1995. do 2010. emisija je
prosječno smanjena za 45 g CO2/km, a sada proizvođači automobila
moraju napraviti to isto od 2020. do 2025. godine. Ono što je
postignuto u 15-16 godina sada se mora napraviti u samo pet
godina.

Od 2020. će se godine, dakle, svi auti sa
‘starom’ tehnologijom penalizirati, a nova tehnologija
košta. Za očekivati je stoga da će svi auti poskupjeti.

– Politika je autoindustriji nametnula ogroman izazov, jer riječ
je doista o kaznama koje će se naplaćivati u milijardama eura.
Autoindustrija će se braniti novim tehnologijama, ali i taj
tehnološki razvoj stajat će milijarde i tu će autoindustrija
morati tražiti balans. Proizvođači moraju rušiti emisije štetnih
plinova, prelaziti na obnovljive izvore energije, no sve to puno
stoji pa možemo očekivati da će mnogi modeli biti skuplji nakon
Nove godine – kaže Goran Vinovrški, Ford Brand
Manager. Pojašnjava da se kupcima moraju nuditi mHEV, HEV i pHEV
motori, a oni moraju biti svjesni da će odabirom motora s višim
CO2 emisijama od propisanih 95 g/km plaćati više nego do siječnja
2020.

– Platit će se visoka cijena zbog ekologije. Uskoro gotovo da i
neće biti automobila bez pratećeg elektromotora koji donosi
smanjenje štetnih plinova i do 30%, a razvoj elektrificirnih ili
električnih pogonskih sklopova također košta – pojasnio je
Vinovrški.

Iz tvrtke Kia Motors Adria navode da je elektrifikacija ispravan
smjer (ne i jedini), ali Hrvatskoj je potrebna bolja
infrastruktura punionica, posebice u turističkim krajevima.

– Električna vozila u dogledno vrijeme ne mogu odgovoriti na
potražnju. Stoga je potrebno ili promijeniti način života ili
povećati broj punionica i domet električnih vozila te im smanjiti
cijenu – smatraju u Kia Motors Adria grupi.

Burić: Stvaraju se preduvjeti za još veći uvoz rabljenih
vozila kojih se zapad rješava

Trenutno važeće mjere i nameti na nova vozila su nakaradni. Kao
da se namjerno želi onemogućiti prodaja novih automobila i pritom
se direktno stvaraju preduvjeti za još veći uvoz rabljenih vozila
kojih se u zapadnoj Europi žele riješiti. Utjecaj na ekologiju,
prihode koje država može ostvariti i sigurnost na cestama nije
potrebno pojašnjavati, o ljudskim životima ne želim niti
govoriti. Naš porezni sustav oporezuje vlasnike novih vozila, a
starije od 10 godina oslobađa! Vjerujem da je ovo jedinstven
primjer u EU – rekao je Domagoj Burić, Hyundai
Brand Manager.

Smatra da će u 2020. najveći izazov biti postizanje prosječne
vrijednosti emisija CO2 od 95 g/km. Taj cilj direktno će utjecati
na proizvode koji će se ubuduće plasirati na tržište. Prosječne
cijene će porasti sukladno višoj vrijednosti HEV, EV i PHEV
automobila te auta opremljenih modernijim motorima s unutarnjim
izgaranjem čija tehnologija iziskuje veća ulaganja.

Volvo: Manjak punionica mogao bi ugroziti prodaju
električara

– Elektrifikacija je smjer u kojem se kreće cjelokupna
autoindustrija. Ne bude li infrastruktura pratila novi smjer
razvoja problemi bi mogli opterećivati buduću prodaju. Mnoge
zemlje EU već su puno prije krenule u stratešku izgradnju
infrastrukture te su u prednosti u odnosu na Hrvatsku.

Mitsubishi: Ukinuti umanjenje poreza s obzirom na
starost vozila

– Trebalo bi izjednačiti ekološki porez (PPMV2) za nova i
rabljena vozila, odnosno ukinuti umanjenje PPMV2 s obzirom na
starost uvezenog vozila. Time bi se i kupci rabljenih vozila iz
inozemstva potaknuli na unos rabljenih vozila s nižim emisijama.
Trebalo bi ukinuti subvencije na plug-in hibride i smanjiti
subvencije na električna vozila kako bi se produžilo razdoblje u
kojem je moguće aplicirati za subvenciju – navodi B.
Kondić
.

Peugeot: Mijenjati poreznu politiku i pametnije
koristiti poticaje

– U Hrvatskoj još uvijek ne postoji strategija poticanja prodaje
novih automobila. Porezna politika stavlja hrvatske kupce u
nepovoljniji položaj od njihovih susjeda u EU. Izmjene u tom
dijelu, ali i kvalitetnije korištenje sredstava koje prikuplja i
distribuira Fond za zaštitu okoliša promijenile bi sliku na
hrvatskim cestama – rekao je Tomislav Miletić,
generalni direktor za Citroën, DS i Peugeot.

Hyundai: Ukinuti nerazuman način sufinanciranja
EV

– Fond mora ukinuti nerazumni način subvencioniranja kupovine EV
i slijediti primjer Slovenije, ako nisu sposobni razumno napisati
vlastita pravila. Daljnji razvoj mreže punionica je jedini
ispravan put, osobito stoga što smo turistička zemlja – kaže
Domagoj Burić, Hyundai Brand Manager.

Renault, Nissan, Dacia: Nužno je poticati razvoj
elektromobilnosti

– Od države očekujemo da se ‘trgne’ jer je jedan od načina
daljnjeg smanjenja emisija CO2 poticanje razvoja
elektromobilnosti, a toga neće biti bez sustavnih umjesto
sporadičnih subvencija za kupnju EV-a, poticanje kupnje većeg
broja EV-a za poslovne kupce, uvođenja pozitivne diskriminacije
za vlasnike EV-a ili uvođenje posebnog poreznog tretmana za
kupnju EV-a.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije