Hrvatske ceste nabavljaju specijalno vozilo vrijedno šest milijuna kuna u koje će biti ugrađena najmodernija tehnologija za inspekciju cestovne mreže
Hrvatske ceste nabavljaju specijalno vozilo, vrijedno čak šest
milijuna kuna, u koje će biti ugrađena najmodernija tehnologija
za inspekciju cestovne mreže. Laseri na vozilu tako će,
primjerice, pri brzini većoj i od 100 kilometara na sat moći
provjeravati svaki milimetar kolnika.
Najvrednija je oprema
U HC-u objašnjavaju da je vrijednost samog vozila u ukupnoj
vrijednosti sustava manja od 10 posto te da je najvredniji njegov
dio oprema koju je potrebno ugraditi na i u vozilo. Niz je to
uređaja koji se mogu modularno kombinirati u sustav vozila za
potpuno snimanje stanja kolnika i cestovne infrastrukture. To su
laserski profileri, sustav za automatsku detekciju pukotina,
videosustav, sustav za ispitivanje cestovne geometrije, GPS
sustav i računalna oprema.
Tom će opremom vozilo, doznajemo u HC-u, prikupljati podatke o
ravnosti kolnika, longitudinalnim i transverzalnim profilima,
kolotrazima, makroteksturi, udaljenosti i geometriji. Digitalnim
snimanjem detektirat će se pukotine i neregularnosti u okolišu
kolničke konstrukcije, a sve će se to obavljati uz precizno GPS
lociranje. Svi tako prikupljeni podaci koristit će se kao
podloga, objašnjavaju u Cestama, za kvalitetniju sanaciju opasnih
mjesta. A mogućnosti sustava bit će impresivne.
Tako u Cestama otkrivaju da će se laserski profiler na vozilu
sastojati od najmanje dva lasera koji će i pri brzinama većima od
100 km/h imati rezoluciju uzorkovanja uzdužnog profila do jednog
milimetra, a preciznost vertikalnog mjerenja do 0,05 mm. Pri
vožnji od 100 km/h sustav za automatsku detekciju pukotina, koji
će se sastojati od najmanje dva lasera, imat će preciznost
mjerenja pukotina do plus/minus 1 mm, a pritom će se mjeriti
pukotine na cijelom prometnom traku. U HC-u ističu da će vozilo
imati i integrirani sustav zaštite pješaka koji će nakon što
detektira pješaka automatski isključiti laser.
GPS sustav, pak, imat će preciznost horizontalnog pozicioniranja
plus/minus 10 mm, a vertikalnog do plus/minus 15 mm. U Cestama
napominju da će se podaci prikupljati automatski čak i u
tunelima, gdje nije moguće primijeniti klasične metode ili su
jako skupe. Unutarnji prostor vozila služit će pak kao svojevrsni
pokretni ured. S obzirom na to da će vozilo moći sve te zadatke
obavljati i pri brzinama većim od 100 km/h, u HC-u ističu da sam
proces snimanja neće imati negativan utjecaj na protočnost
prometa.
Sredstva iz EU fondova
Specijalno vozilo nabavlja se u sklopu projekta ‘Sanacije opasnih
mjesta na državnim cestama’, koji se sufinancira sredstvima iz
Operativnog programa Konkurentnost i kohezija, kojim će se
sanirati ukupno 23 opasna mjesta diljem Hrvatske. Ukupna
procijenjena vrijednost projekta, koji se provodi u sklopu
ulaganja Ministarstva mora, prometa i infrastrukture u razvoj
prometne infrastrukture, veća je od 68 milijuna kuna, a
bespovratna sredstva za HC iznose 55,4 milijuna kuna.
Kako se u EU i Hrvatskoj sve veći naglasak stavlja na proaktivne
mjere kojima je cilj detekcija lokacija ili dionica na kojima
postoji potencijalni rizik nastanka prometnih nesreća, u HC-u
ističu da će podaci prikupljeni specijalnim vozilom poslužiti i
za provedbu upravo takvih mjera, neovisno o tome što na pojedinim
lokacijama ili dionicama nije bilo prometnih nesreća.
Na natječaj HC-a za nabavu specijalnog vozila stigla je jedna
ponuda, tvrtke Ro tehnologija, od 5,985 milijuna kuna.
Procijenjena je vrijednost te nabave šest milijuna kuna.