Servis vozila

‘KRVOTOK’ AUTOMOBILA: Redovita zamjena ulja čuva motor

Čim auto izađe iz jamstva, vlasnici masovno ulja kupuju u vlastitoj režiji

Prosječni vlasnik skupog dizelaša dolazi u kušnju pokušavajući
uštedjeti čim mu istekne jamstvo. Prvi korak je kupnja
dijelova, ulja i filtara u vlastitoj režiji. Čak i mehaničari
masovno, ali masovno, ne znaju poštovati specifikacije ulja za
pojedine motore, a kada nastane problem krivi su svi osim
vlasnika i mehaničara. I Castrol, i Mazda, i svi redom, samo ne
mehaničar i vlasnik vozila.

Prvo, autu je najjeftinije ulje mijenjati u ovlaštenom servisu
jer svi imaju odlične akcije i drugo, vrijeme je da svi shvate da
su današnji auti dovoljno zahtjevni da morate potrošiti jako puno
vremena da biste naučili neke osnove kada već želite stvari
raditi sami.

Puno je dobrih proizvođača ulja, i najčešće vam nisu oni krivi
ako nešto ‘zariba’ u motoru. Naime, poanta je u
specifikacijama, jer nije svako ulje za svaki motor.

Krenimo redom. Viskozitet odnosno SAE oznaka, API oznaka,
ACEA oznaka te, naposljetku i laiku najvažnija, oznaka
specifikacije proizvođača. Držite se te oznake kao pijan plota i
ne pristajte na ništa drugo! Svaki razgovor s laikom koji u
najboljoj vjeri kupuje ulje za svoj auto staje na viskozitetu i
odluci mineralno/sintetičko. To jednostavno nije dovoljno za
današnje automobile!

Posljednje vrijeme, kako raste broj automobila koji imaju DPF
filtre, događa se da ljudi masovno koriste ulja koja nisu za tu
namjenu. Logično, ulje za auto s DPF filtrom stoji, primjerice,
130 kuna, dok naoko jednako takvo sintetičko iste gradacije stoji
80 kuna. Ali, na žalost svih onih koji žele uštedjeti, ta dva
ulja uopće nisu usporediva zbog sastava! Jer, primjerice, ulje za
motore s DPF filtrom drukčijeg je sastava jer će ga razrijeđivati
nafta. Stoga, najbolje je da prilikom kupnje gledate samo i
isključivo specifikaciju proizvođača, a tek zatim sve ostalo.

Obavezno tražite proizvođačku specifikaciju ako ulje kupujete
sami. To će obično biti oznaka slova i brojki koja vam
isprva ništa neće značiti, ali nalazi se na poleđini kantica s
uljem, naprimjer VW500.01 (Volkswagen) ili MB 229.5
(Mercedes-Benz), savjetuje portal autozona.rtl.hr.

Možete kupiti i originalna ulja koja prodaju ovlašteni serviseri
i trgovine autodijelovima, a obilježeni su nazivom proizvođača
vozila. Oboružani specifikacijom krenite u trgovinu kupiti ulje.
Kod izmjene ulja obavezno se mijenja i uljni filtar. S japanskim
autima je lako jer ih nema puno tipova (doslovno su dva tipa
uljnih filtara), ali kod ostalih trgovac treba zaviriti u katalog
i pronaći pravi. Svakako se mora zamijeniti i podloška za čep
ulja. Obično je bakrena ili aluminijska. Teflonsku ne treba
mijenjati ukoliko nije oštećena jer se može koristiti više puta
ukoliko ju mehaničari ne stegnu prejako pa pukne.

Glasine da se prodaju sumnjiva, lažna ulja, nitko ne može
potvrditi niti opovrgnuti. Ambalaža, etiketa i deklaracija
ništa vam neće otkriti ako je krivotvoritelj dobar, a to najčešće
znači da je jeftin proizvod zapakiran u skupi. Izbjegavajte
kupnju ‘iz druge ruke’ jer to je jedini način kako se
zaštititi.

Uljni filtri posebna su priča i njihova kvaliteta je izuzetno
važna. Naime, ne dopustite nikome, nikada da vam zamijeni
ulje bez zamjene filtra. Zbog troška od 50 do 100 kuna riskirate
teška oštećenja motora. Autima se više ulja ne mijenjaju na 5000
km kao nekad, već i na 30.000 km! Filtar za ulje ne može izdržati
60.000 km gutanja špene i krutih čestica koja će ga samo najednom
oštetiti, a sve nakupljeno u filtru počet će kolati uljnim
kanalima motora. Oštećenja su izvjesna, prvo na turbu (ako ga
motor ima), zatim na ležajevima motora, a moguće je čak i
‘zaribavanje’ ukoliko se začepi neki uljni kanal.

Servis zamjene ulja najbolje je obavljati u ovlaštenom servisu u
tijeku neke od akcija, jer tada su cijene zaista povoljne, ili u
nekoj renomiranoj radionici koja izdaje račune i stoji iza svojeg
posla. Zaista je glupo riskirati veliku štetu na motoru misleći
da se na zamjeni ulja može uštedjeti novac. Lakše je biti
gospodin, sjesti u čekaonicu i odvesti se svježe servisiranim i
pregledanim autom. Jer, kod fušerskih je servisa jedna stvar
zajednička: oni rade samo ono što su dogovorili, bez računa,
nabrzinu i uopće ne gledaju druge sklopove automobila, dok će
dobar servis uvijek napraviti letimični pregled kojim će vas na
vrijeme upozoriti na kočnice, ovjes ili nešto drugo što treba
posebnu pažnju.

S vremenom kvaliteta ulja i njegova mazivna svojstva padaju,
natalože se krute čestice i teški metali i zato je važno da
poštujete intervale zamjene ulja koje propisuje proizvođač. Ulje
smijete zamijeniti češće, ali nikako nemojte preskočiti zamjenu.
Zbog petstotinjak kuna, koliko u prosjeku stoji ‘mali servis’,
zaista je glupo riskirati štetu od preko 10.000 kuna.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije