Svaki put kad od profesionalnog trgovca kupujete proizvod ili uslugu sklapate ugovor – bez obzira na to je li riječ o članstvu u teretani, naručivanju automobilskih guma internetom, podizanju hipotekarnog kredita ili o tjednoj kupnji namirnica u supermarketu
U skladu s pravom EU-a standardne ugovorne odredbe koje upotrebljavaju trgovci moraju biti poštene. Bez obzira na to nazivaju li se “općim uvjetima poslovanja” ili čine dio detaljnog ugovora koji zaista morate potpisati, ugovorne odredbe i dalje moraju biti poštene. Ugovorom se ne smije stvoriti neravnoteža između vaših prava i obveza kao potrošača i prava te obveza prodavača i dobavljača.
Ugovorne odredbe moraju biti jasne i razumljive. Sve nejasnoće tumačit će se u vašu korist.
Potencijalno nepoštene odredbe
Osim općih zahtjeva o “dobroj vjeri” i “ravnoteži”, pravila EU-a sadržavaju popis posebnih odredaba koje se mogu smatrati nepoštenima. Ako su određene ugovorne odredbe nepravedne, one za vas nisu obvezujuće i trgovac se na njih ne može pozvati.
Situacije u kojima se prema pravilima EU-a ugovorne odredbe mogu
smatrati nepoštenima sljedeće su:
1. Odgovornost u slučaju smrti ili ozljede potrošača
2. Naknada u slučaju izostanka isporuke
3. Odredba o prekidu ugovora u korist trgovca
4. Jednostrana naknada za raskidanje ugovora
5. Prekomjerna naknada
6. Jednostrano raskidanje ugovora
7. Raskid u kratkom roku
8. Automatsko produljenje ugovora sklopljenih na određeno
vrijeme
9. Skrivene odredbe
10. Jednostrane izmjene ugovora
11. Jednostrane izmjene proizvoda ili usluge
12. Promjene cijena
13. Jednostrano tumačenje ugovora
14. Nepoštovanje obveza koje je preuzelo osoblje trgovca
15. Jednostrano ispunjavanje obveza
16. Prijenosi ugovora na druge trgovce pod manje povoljnim
uvjetima
17. Ograničena prava na pravne radnje
Nepoštene ugovorne odredbe
Odredbe u ugovoru koje su nepoštene u skladu s pravom EU-a za potrošače nisu pravno obvezujuće. Ako nepoštena odredba nije temeljni element ugovora, ostatak ugovora (osim nepoštene odredbe) i dalje je važeći. To znači da, primjerice, nećete morati odustati od članstva u teretani samo zato što je jedna odredba u ugovoru nepoštena.
Države EU-a moraju osigurati da potrošači znaju kako ostvariti svoja prava u skladu s nacionalnim pravom i moraju imati uspostavljene postupke kojima će se poduzećima onemogućiti korištenje nepoštenim odredbama.
U cijelom EU-u nacionalna tijela nadležna su za provođenje pravila EU-a o zaštiti potrošača. Smatrate li da neki trgovac učestalo krši ta pravila, i to čini ne samo u vašoj, nego i u drugim državama, to biste im trebali prijaviti.
Misija centra je približiti EU građanima, olakšati dostupnost i širenje informacija o EU, olakšati građanima komunikaciju s tijelima i institucijama EU te transparentno prikazati rad i djelovanje EU. Europe Direct informacijski centri kroz svoj rad pružaju europskim donositeljima odluka mogućnost da direktno uvide potrebe i probleme građana u pojedinim državama članicama.
Informirati se možete putem njihove web stranice (www.edic-cakovec.eu), pratiti ih na Facebook-u, poslati e-mail, nazvati ili jednostavno doći u EDIC Čakovec. U centru možete preuzeti informativne materijale i razgovarati s djelatnicima Centra.
EDIC Čakovec djeluje u zgradi Međimurske županije na adresi Ruđera Boškovića 2, prizemlje, soba broj 13. Radno vrijeme centra: Pon, Uto, Čet 12:00-16:00; Sri, Pet 08:00-12:00.