- Kad dublje proučavate fotografiju, onda dođete do saznanja kako je fotografija od svojega izuma, prije nešto manje od dvjestotinjak godina, potpuno preokrenula svijet - kaže čakovečki fotograf
Već neko vrijeme stoji teza da je fotografija “sedma sila” i očito je da je podjednako važna i u medijima, ali i u umjetnosti. S jedne strane arhivira događaje ili nas informira, budi sjećanja na neka prošla vremena, te nas poput vremeplova vraća u prošlost i budi emocije. Jedan od strastvenih zaljubljenika u fotografiju je kreativac i učitelj hrvatskoga jezika Davor Žerjav iz Čakovca.
– U fotografiju me uveo moj tata, još osamdesetih godina kad sam bio u osnovnoj školi. Njegov (tj. naš obiteljski) fotoaparat Praktica MTL 5B sa širokokutnim 29 mm objektivom s vremenom je pripao meni i još dan-danas ga imam. Radi bez greške, iako više ne snimam na film. To škljocalo bilo je prisutno na svim najuzbudljivijim obiteljskim događajima – putovanjima, odmorima, izletima, rođendanima, berbama grožđa…
Uglavnom smo snimali ljude, druženja, obitelj. Mene je fascinirala mehanika fotoaparata, optika i uopće mogućnost da se zabilježi slika. Tata mi je objasnio nekoliko osnovnih stvari koje još uvijek koristim svakodnevno: naprimjer, film od 100 ASA je najbolji, ne treba ti ništa drugo – sjetnim osmijehom prisjeća se Davor svojih početničkih dana.
Pred petnaestogodišnjim Davorom bili su dani učenja i istraživanja. Slobodno vrijeme bi provodio čitajući knjige o fotografiji, proučavajući fotomonografije i fotografije starih majstora.
– Kad dublje proučavate fotografiju, onda dođete do saznanja kako je fotografija od svojega izuma, prije nešto manje od dvjestotinjak godina, potpuno preokrenula svijet. Fotografija je zapravo stvorila moderan svijet i ona je bila okidač za okretanje od tekstualnoga prema vizualnome koje već više od jednoga stoljeća prevladava. Ja sam njome fasciniran, njezinom bogatom poviješću, tragovima koje je ostavila, prvenstveno u umjetničkome području. Toliko je odličnih autora u povijesti umjetničke fotografije! Stalno nailazim na nove. Za mene osobno, intimno, fotografija je medij kojim se mogu izraziti emocionalno i estetski – kazao je Davor.
Nakon godina rada i istraživanja na području fotografije, u Fotoklubu Čakovec pronašao je nekolicinu istomišljenika s kojima aktivno poučava mlade fotografske naraštaje i promovira fotografiju.
– Fotoklub Čakovec jedan je od najvažnijih fotoklubova u Hrvatskoj. Imamo vrlo istaknute članove koji su uspješni na hrvatskim i svjetskim salonima fotografije, stječu fotografska zvanja u organizacijama FIAP i PSA. Imamo Petra Sabola koji je, osim posjedovanja visokih međunarodnih zvanja i počasti, dobitnik najvažnije hrvatske fotografske nagrade “Tošo Dabac”. Nedavno je dobio i nagradu “Zrinski”.
Imamo članove koji putuju svijetom i bilježe putopise olovkom i fotoaparatom (Siniša Golub, Davorin Mance, Ivan Šardi). Redovito organiziramo klupske izložbe koje pokazuju naš kolektivni rast i razinu do koje smo dosegli. Mnogi naši članovi izlažu i samostalno. Bavimo se fotografskim izdavaštvom i edukacijom – s osobitim ponosom kazao je Davor.
Fotoklub od svojih početaka organizira edukativne radionice za svoje članove, ali i za sve one koji bi voljeli naučiti nešto više o fotografiji. Jedan od osnovnih ciljeva djelovanja kluba jest edukacija i promocija u području fotografije, a Davor je svakako jedan od onih ljudi koji nesebično vole podijeliti svoje znanje.
– Onaj koji nije prošao kroz neku dobro strukturiranu i kvalitetnu edukaciju, vjerojatno nikada neće zapravo shvatiti koliko toga o fotografiji ne zna. Ja sam, eto, napisao stvarno puno članaka o fotografiji, nekoliko predgovora za izložbe i 4 knjige (radi kojih sam morao temeljito proučiti na desetke knjiga), a još uvijek učim o fotografiji. I svaki dan naučim nešto novo.
U zadnjih 5 – 6 godina fotoklub se okrenuo edukaciji mladih. S Davorinom Manceom vodim Ljetnu školu fotografije za djecu osnovnoškolske i srednjoškolske dobi koja je redovito sufinancirana od strane Međimurske županije. Fotoklub je sudjelovao i u projektu SUKUS (financiranom iz europskih fondova) kojim je organiziran niz radionica za srednjoškolce smještene u đačkim domovima u Čakovcu.
Voditelji fotografije bili smo Mance, Lučin i ja. To mi je vrlo drag projekt jer su učenici polaznici fotografske radionice nakon godine dana vrlo marljivog i predanoga rada prezentirali svoje fotografije na pravoj izložbi fotografija. Neki od uzbuđenja nisu mogli spavati noć prije otvorenja izložbe i to mi je najbolji znak da se kod njih vatra strasti prema fotografiji rasplamsala. Meni su ti pojedinci na koje sam kroz edukaciju uspio djelovati vrlo važni, bez obzira što ih nema puno. Možda se među njima krije neki budući umjetnik – govori nam Davor.
Mnogi Davora poznaju ne samo kao učitelja hrvatskog jezika i mentora fotografije, već i kao pisca, te autora nekoliko stručnih knjiga o fotografiji. Još je 2011. uz pomoć prijatelja iz Fotokluba Čakovec izdao prvu knjigu “Promišljati fotografski”, koja je ubrzo postala svojevrsna “must-have” knjiga svakog ozbiljnijeg fotografa.
– Cijela je Edukativna biblioteka Fotokluba Čakovec nastala iz praktične potrebe. U Hrvatskoj od devedesetih godina naovamo gotovo da uopće nema literature o fotografiji iz pera domaćih autora. To je velika šteta, ali na neki način to je i signal da nešto u pristupu fotografiji u Hrvatskoj nije dobro – govori nam zabrinuto Davor.
– Prva knjiga o fotografiji koju sam napisao 2011. “Promišljati fotografski”, rasprodana je u roku od samo nekoliko godina i ove je godine doživjela svoje 2. dopunjeno i prerađeno izdanje. To je najbolji pokazatelj njezine vrijednosti. Ona je prihvaćena od čitateljstva. Puno mi se čitatelja javilo s pozitivnim komentarima na knjigu i zbog toga sam neizmjerno sretan. Mislim da knjiga dobro kotira zbog toga što je pisana jednostavno – kazao je Davor.
Svoju kreativnost i želju da podjeli svoje znanje proširio je na koautorstvo sa fotografom Petrom Sabolom. Kroz pero Žerjava i fotografije Petra Sabola, čitatelji su mogli zaviriti duboko u čaroban i pitoreskni svijet makrofotografije
– Dugo i intenzivno snimao sam crno-bijele portrete. Ali, nešto me stalno iz studija i od ljudi vuklo van, na svježi zrak i u osamu. Osim toga, neodoljivo me privlačio i kolor. Pejzaže radim gotovo isključivo u koloru. Uglavnom snimam lokalno, što zapravo i mislim da je jako važno. Pejzažisti uglavnom puno putuju i stalno su u potrazi za novim motivima i prostorima. Ja volim putovati, međutim, najviše ipak snimam u okolici svojega doma. Mislim da je puno veća fora snimiti neki poznati lokalni motiv na drukčiji način, nego neki egzotični motiv.
U zadnjih nekoliko godina dosta radim s dugom ekspozicijom. Ona mi je otvorila nove horizonte u likovnom smislu. Sviđa mi se i spori rad, jer imam više vremena za razmišljanja i dojmove – zaključuje Davor Žerjav, poznati čakovečki fotograf.
Kliknite na fotogaleriju i uživajte u predivnim fotografijama autora Davora Žerjava i Silvia Benča.