U Tehničkoj školi u Čakovcu nekoliko učenika dobilo je opomene pred isključenje, a učenika koji je profesora gađao kredom roditelji su ispisali iz škole. - 'Učenik 8. razreda kasni na nastavu. Zapisan je da kasni i kaže: Ma popuši mi k...', 'Učenik me udario šakom i ključem u lice.' - neke su od situacija s kojim su se susreću učitelji
Iako profesor Tehničke škole u Čakovcu Franjo
Dragičević nije dobio otkaz, sindikalisti i učiteljske
grupe ipak će u subotu organizirati javni skup u Zagrebu pod
nazivom “Za sigurnu školu!”.
– Skup više nije vezan za profesora Franju Dragičevića. Franjo
možda neće dobiti otkaz, ali mi ćemo i dalje dobivati verbalne i
fizičke udarce. Zato izlazimo na trg i tražimo da škola bude
sigurno mjesto za sve, a ne samo za one koji govore šakama! –
kaže Dajana Vidaković iz mreže Nastavnici
organizirano, koja je prikupila više od 80 iskustava učitelja i
nastavnika o nasilju koje su doživjeli na svojim radnim mjestima.
Strahote u učionici
– Odaziv me i jest i nije iznenadio. Svi mi koji radimo u školama
znamo da se to događa oko nas. Iznenadile su me strahote koje
učitelji i nastavnici doživljavaju, za život i zdravlje opasne
situacije u kojima su se našli u svojim učionicama, količina
brutalnog nasilja koju su doživjeli od svojih učenika – kaže
Dajana Vidaković.
Akcija #ijasamfranjo počela je, kaže, spontano, kada joj je
prijateljica ispričala svoje iskustvo s nasilnim učenicima i
priznala da to nikad nije rekla naglas jer se – srami. – Zamolila
sam je da to napiše na papirić uz #ijasamfranjo, po uzoru na
akcije #metoo i #prekinimošutnju, i objavila to anonimno u grupi
Nastavnici.org koju administriram. U sljedećih nekoliko sati
inbox mi je zatrpan svjedočanstvima učitelja i nastavnika –
napominje.
Sve bi se, smatra, moglo riješiti kad bi postojao učinkovit
sustav pedagoških mjera. – Ovo što sada imamo, to je smiješno.
Dijelimo opomene i ukore koji nikome ne znače ništa. One su mjere
na papiru koje ne nose nikakve posljedice. Jednako su učinkovite
kao da vam prometni policajac za vožnju brzinom od 120 kilometara
na sat kroz naselje da opomenu. Pa sljedeći put ukor. Pa strogi
ukor. A stvarne kazne nigdje. Kad bi zaposlenici
odgojno-obrazovnih ustanova imali status službene osobe, pa bi se
napadi na njih gonili po službenoj dužnosti, a ne dugim i skupim
privatnim tužbama, mnogi bi dva puta razmislili prije nego što bi
digli ruku na njih – dodaje.
Učenika ispisali iz škole
Psihoterapeutkinja prof. dr. sc. Mira Klarin sa
Sveučilišta u Zadru ističe da bilo koji oblik nasilja nije
dopustiv, no i da svaka priča ima dvije strane. Profesor nije
trebao odabrati agresiju da bi riješio konfliktnu situaciju. U
školi postoje stručne službe kojima je jedna od uloga rješavanje
ovakvih situacija i koje bi sigurno profesoru pomogle u
prevladavanju frustrirajuće situacije.
Međutim, treba istaknuti i drugu stranu priče, a ona se odnosi na
sve slabije definirane granice ponašanja kod mladih. Ako znamo da
je adolescencija vrijeme probijanja i eksperimentiranja s
granicama, kako vlastitim tako i granica odraslih, onda ne čudi
da mlada osoba koja nije usvojila “pravila ponašanja” ili im ta
pravila nisu jasno definirali roditelji i škola probija te
granice i bira delinkvenciju kao model ponašanja.
Isto tako treba reći da obitelj služi kao relevantan kontekst u
kojem se dijete i mlada osoba razvija, ona uvjetuje matricu za
stjecanje iskustva i ponašanje svih svojih članova. Osim
usvajanja načina nenasilnog rješavanja sukoba, definiranje
čvrstih pravila podiže svjesnost o mogućim ishodima neprimjerenog
ponašanja kod učenika.
Također, valja biti svjestan toga da ponašanje svake osobe, u
ovom slučaju učenika i profesora, nije moguće razumjeti izvan
konteksta u kojem se incident dogodio. U Tehničkoj školi u
Čakovcu nekoliko učenika dobilo je opomene pred isključenje, a
učenika koji je profesora gađao kredom roditelji su u ponedjeljak
ispisali iz škole.
ŠTO SU UČITELJI PODIJELILI S MREŽOM NASTAVNICI
ORGANIZIRANO
“Učenik mi je držao ruke na leđima dok su ostali kopali po mom
osobnom računalu.” “Učenik me gađao zapaljenim papirićima.”
“Učenik 8. razreda tijekom sata masira si međunožje i lascivno
paluca jezikom.” “Učenik 8. razreda kasni na nastavu. Zapisan je
da kasni i kaže: Ma popuši mi k…” “Učenik me udario šakom i
ključem u lice.”
“Otac učenice rekao je da će mi prerezati grkljan i dignuti
cijelu školu u zrak ako ne dam dvojku.”
“Na kraju sata učenik mi je rekao da živa neću izaći iz škole.
Majka učenika: Ma on ti se to samo malo šalio.”
“Nakon svake negativne ocjene jednom učeniku našao sam auto s
probušenom gumom.”
“Učenik je naglas komentirao da ga zanima ako sam i dolje crvene
boje. Ravnatelju je to bilo smiješno.”
“Učenik 8. razreda svaki sat penjao se na stol, skidao hlače i
vikao: Hoćeš da ga izvadim? Da vidiš što je piton!”