Praksa je pokazala da pedagoške mjere u školama nisu donijele nikakvu korist
U odnosu između nastavnika i učenika, barem prema svim odgojnim
definicijama, ali i prihvaćenim i poželjnim oblicima ponašanja,
nastavnik nikada ne bi trebao izgubiti kontrolu. Još manje bi se
ikada trebao zateći u situaciji da se fizički obračunava s
učenikom. Osuđujuće je i ponižavajuće za nastavnika – jer
nastavnik kao odrasla osoba koja je birala zvanje koje se
isključivo bazira na radu s djecom, mora poznavati i prije svega
primijeniti sve druge metode osim fizičkih.
No što ako se isti taj nastavnik nađe u situaciji da ga učenik
gađa kredom? I što ako se toj situaciji doda i činjenica da je
učenik, koji ga je gađao kredom pred svim ostalim kolegama u
razredu, svjestan činjenice da ga nastavnik ne smije fizički
dotaknuti, već evidentiran u školi kao učenik problematična
ponašanja? Tko je onda kriv? Jedini pravi odgovor trebao bi biti
– svi! I ravnatelj i nastavnik i učenik i učenikovi roditelji.
Oni su ti koji su prije svega odgovorni za odgojnu komponentu
svoje djece. Nitko drugi. Pa bi svi u liniji krivnje, u nekoj
idealnoj situaciji, bili kažnjeni.
Hrvatska je daleko od idealne situacije. Jer sustav i zakonski
okviri koji se odnose na osnovne i srednje škole ne štite ni
profesore od nasilnih učenika, ne štite ti propisi ni učenika u
obrnutoj situaciji kada se doista susretne s problematičnim
profesorom, a ne štite propisi ni učenike jedne pred drugima –
kada se zateknu u situacijama vršnjačkog nasilja.
Što kaže Pravilnik o načinu postupanja odgojno-obrazovnih radnika
u poduzimanju mjera zaštite prava učenika te prijave svakog
kršenja tih prava nadležnim tijelima? Ukratko, u slučaju nasilnog
postupanja odgojno-obrazovnih radnika ili drugih radnika školske
ustanove ili drugih odraslih osoba prema učeniku ili učenika
prema odrasloj osobi svaki učenik ili radnik školske ustanove
obvezan je o tome odmah izvijestiti ravnatelja ili stručnoga
suradnika školske ustanove koji će poduzeti sve mjere da se
zaustavi nasilno postupanje prema učeniku te odmah pozvati
policiju. I to je sve. Dobro, na to još Ministarstvo pošalje
inspekciju da utvrdi stvarno stanje.
Praksa je pokazala da pedagoške mjere u školama nisu donijele
nikakvu korist. Praksa ocrtava i poražavajuću činjenicu da se i
problematični nastavnici zapošljavaju u školama bez silnih
provjera koje prolaze svi ostali zaposlenici svih ostalih
profesija. Praksa je pokazala i da se nakon izlaska inspekcije
mnogo ne promijeni. I što sad?! Neki jasniji, čvršći i sigurniji
propisi za sve? To nikome nije palo na pamet kad su i ove godine
mijenjali hrpu zakonskih propisa koji se odnose na škole. Pala im
je na pamet samo teorija satkana u rečenici: “Nastavnici trebaju
dobiti na važnosti.” Tu je rečenicu učenik “kritički” pogrešno
protumačio!