Starost gume lagano se provjeri putem DOT broja koji se nalazi na svakoj gumi pa tako recimo broj 2214 označava da su proizvedene u 22 tjednu 2014. godine
U sezoni promjena guma zimskih ljetnima ili obrnuto, ‘iz
ormara’ se uvijek izvlače ‘informacije’ o
starosti guma. Tada neki kupcima savjetuju da pri kupnji
zahtijevaju ‘nove, svježe’ proizvode i provjeravaju datum
proizvodnje na gumi.
Na takve teme reagirali su stručni gumarski časopisi, nacionalne
udruge distributera, odnosno vulkanizera u najvećim europskim
državama, ali i sami proizvođači guma. Upozoravaju na to da
autogume nisu pokvarljiva roba i da neki članci zavode kupce.
Svim je odgovorima zajednička činjenica da s jedne strane ističu
važnost uvjeta u kojima se gume čuvaju, a s druge strane u
nacionalnim zakonodavstvima, odnosno drugim službenim dokumentima
traže krajnji rok od datuma proizvodnje u kojemu guma mora biti
prodana.
Razjasnimo dilemu. Mišljenje svjetskoga stručnog udruženja
Svjetsko udruženje proizvođača guma i naplataka (European Tyre
and Rim Technical Organization, ETRTO) u svojoj službenoj
publikaciji navodi preporuke o čuvanju automobilskih guma,
zračnica i štitnika.
Dokument doduše nema zakonsku pravovaljanost, ali se u praksi
njegove upute mogu pratiti bez nedoumica. Preporukama se ne
određuje konačni rok u kojemu guma mora biti prodana, ali se
govori o pravilnome čuvanju guma da bi one zadržale svoje
značajke.
Pravilno skladištenje između ostaloga osigurava zaštitu od visoke
temperature, odnosno od prevelikih oscilacija temperature,
vlažnosti, ozona, UV-zraka, ulja i agresivnih kemikalija. Slične
savjete možete naći u tehničkim uputama jamstvenoga lista
prigodom kupnje guma robnih marki Goodyear, Dunlop, Sava, Fulda
ili Debica.
Europske države Vremenska određenost krajnjega roka tijekom
kojega se gume smatraju novima (uz obvezu pravilnoga
skladištenja) i kao takve se mogu prodavati može se na primjer
pronaći u uzancama BS AU 50 iz Velike Britanije.
One navode da guma može biti stara 6 godina, a njihovo nacionalno
udruženje distributera guma NTDA govori o pet godina od dana
proizvodnje. Savez njemačke gumarske industrije, Savez industrije
automobilskih guma i Udruženje vulkanizera Njemačke navode da su
gume nove ako su stare do pet godina.
Zanimljivo je da se u dokumentima spomenutih organizacija ne
govori o tome da se gume nakon isteka tih rokova više ne mogu
prodavati, odnosno da su neupotrebljive, već da ih prije prodaje,
odnosno uporabe moraju pregledati stručnjaci ili se mora dobiti
mišljenje proizvođača.
Koncern Goodyear U službenome dokumentu koncerna Goodyear,
najvećega svjetskog proizvođača guma (slične dokumente vjerojatno
imaju i drugi svjetski proizvođači) tvrdi se sljedeće:
– Automobilske gume i njihovi sastavni dijelovi (zračnice,
štitnici) robnih marki koncerna Goodyear (Goodyear, Dunlop,
Fulda, Sava ili Debica) osmišljeni su tako da mogu izdržati
djelovanje velikih sila, opterećenje, izloženost sunčevoj
svjetlosti i radne temperature tijekom čitavoga vijeka gume. Da
bi gume dulje zadržale svoja svojstva, njihovi sastavni dijelovi
proizvedeni su pomoću optimiziranih mješavina voskova,
antioksidanata i antiozonata.
– Skladištene i upotrijebljene gume zadržavaju odgovarajuća
svojstva ako su pravilno održavane, ako nisu bile predmet lošega
rukovanja i ako se čuvaju u odgovarajućim skladišnim uvjetima.
Najvažnije je pravilno čuvanje
Pravilno čuvane gume zadržavaju, dakle, svoja prvobitna svojstva.
Valja međutim upozoriti da se neka svojstva gume tijekom uporabe
naravno mijenjaju zbog sporog, ali stalnog habanja, odnosno
smanjivanja dubine kanala u dezenu gaznoga sloja. Neka se
svojstva s vremenom pogoršavaju, a druga poboljšavaju. Na
primjer, otpor na akvaplaning i otpor na habanje na mokroj cesti
općenito se smanjuju, a upravljivost na suhoj cesti i stupanj
istrošenosti optimiziraju.
Vozači će prema zdravome razumu prilagoditi vožnju s obzirom na
istrošenost guma na vozilu.