Sigurnost vožnje

Tlak pod kontrolom, glava na sigurnom

Direktni sustavi kontrole tlaka u gumama su skuplji, ali i učinkovitiji, posebice u vožnji kroz zavoje, dok indirektni sustavi bazirani na senzorima ABS-a i ESP-a, zakonski rok od 10 minuta za upozorenje pada tlaka u gumama ispunjavaju samo na ravnim dionicama

Uređaji za kontrolu tlaka u gumama nisu novost. Porsche 959
iz 1986. bio je prvi osobni automobil na koji su ugrađivani,
a koncem devedesetih pojavili su se i u modelima Renault Scenic,
Peugeot 607 i Renault Laguna.

No, od studenog 2015. godine, svi novi automobili na
europskom tržištu moraju biti opremljeni sustavom za kontrolu
tlaka u gumama. U pitanju je pozitivan zakon, jer nepravilan
tlak u gumama negativno utječe na njihov rok trajanja, na držanje
ceste, proizvodnju buke, put kočenja i potrošnju goriva, a u
krajnjem slučaju može dovesti do oštećenja gume, pa i pucanja.

Tvornička ugradnja sustava TPMS (Tire pressure monitoring
system) u Koreji je obvezna od lipnja 2013., a u SAD-u još
od rujnu 2007., na osnovu zakona koji je donesen kao reakcija na
brojne nezgode koje su se 1999. i 2000. dešavale s Fordovim
modelom Explorer opremljenim Firestone gumama.

U EU je TPMS postao obvezan 2012. na modelima nove
homologacije, a od kraja 2015. godine na gotovo svim novo
registriranim. Europska reulativa u smislu odabira tehnologije ni
na koji način ne određuje način na koji će se kontrolirati tlak u
gumama, ali određuje učinkovitost i brzinu sustava.

Primjerice, propisano je da u auto koji putuje brzinom većom od
40 km/h, TPMS mora u roku od 10 minuta registrirati i dojaviti
pad tlaka (jedne ili više guma) od najmanje 20 posto u odnosu na
najniže vrijednosti koju je propisao proizvođač automobila, ili
se, bez obzira na deklaracije proizvođača, aktivirati kad
tlak padne ispod 1,5 bara.

Trenutno su u upotrebi dva sustava. Direktni, koji se
koristi detektorom ugrađenim u svaki kotač, te i ndirektni,
koji procjenjuju pritisak u gumama mjerenjem brzine okretanja
kotača i efekta frekvencije putem senzora i upravljačke jedinice
ABS/ESP sustava u koji su integrirani.

U teoriji direktni sustavi su sofisticiraniji i funkcionalniji,
ali pri zamjeni gume zahtijevaju oprez. Indirektni su jeftiniji i
ne zahtijevaju pozornost pri izmjeni guma izuzmemo li jednostavno
resetiranje elektronike putem posebne tipke u unutrašnjosti
automobila.

No, kako funkcioniraju i jesu li pouzdani odlučili je provjeriti
ekipa portala jutarnji.hr/autoklub u
praksi, testirajući obije verzije. Odabrali smo za
to direktni sustav koji koriste Jeep Cherokee i Mercedes
C-klasa SW, te indirektni kojima su opremljeni Citroën DS3 i
Škoda Octavia.

Sva četiri automobila podvrgnuli smo dvjema istovjetnim
testovima. Prvi je podrazumijevao vožnju ravnom dionicom brzinom
od 60 km/h, dok je staza na drugom testu bila prepuna zavoja s
vrlo kratkim, dvjestometarskim ravnim dionicama. Na oba testa
tlak desne stražnje gume smanjili smo za 25 posto od tvornički
propisanog i krenuli u mjerenje brzine reakcije pojedinih
sustava.

Rezultati ispitivanja potvrdili su očekivanu dominaciju
direktnih sustava. Posebno su se iskazali TPMS senzor u
Jeepu, koji je manjak tlaka u gumi pokazao čim smo pokrenuli
motor. Na drugom testu trebalo mu je tek nešto više (20 sekundi
ili 200 metara). Iznenadio nas je indirektni
sustav koji koristi DS3. Na testu s ravnom dionicom bio
je brži od Mercedesovog direktnog sustava.

Na francuskom kompaktu lampica upozorenja upalila se nakon minute
i 13 sekundi, dok je C-klasa upozorenje aktivirala nakon 2 minute
i 38 sekundi (2,4 km). Škoda je bila daleko najtromija, ali
za razliku od Citroënova indirektnog sustava, koji ne precizira u
kojoj je gumi tlak pao, Octavia ukazuje o kojoj se gumi radi.

Na drugom testu s krivudavom stazom indirektni sustavi bili
su na većoj kušnji. U uvjetima kad kotači kroz zavoje imaju
različite putanje i broj okretaja elektronika teško otkriva manji
tlak u gumama. Citroën i Škoda probili su odredbu od deset minuta
u prvom pokušaju, kad smo prednju desnu gumu napumpali 25 posto
manje od propisanog, Citroënov TPMS pravovremeno je
reagirao tek kada smo tlak spustili na 1,4 bara, a sličnu
reakciju pokazao je i Škodin TPMS.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije