- Teško je postići kompromis i uravnoteženost kod provedbe graditeljskih zahvata u prirodi, ali barem područja u zaštićenim zonama uz rijeke trebaju osigurati izvornost netaknutosti flore i faune, vode i zraka - kažu u ŽUC-u
Nakon što smo objavili priopćenje iz Općine Kotoriba vezano uz
nezadovoljstvo obavljenim radovima i izgledom ceste koja uz Muru
spaja Kotoribu i Goričan, donosimo i drugu stranu.
Što o tome kažu u Županijskoj upravi za ceste Međimurske
župnije?
‘2017. godine na projekt prekogranične suradnje Mađarska –
Hrvatska 2014.-2020. ,Interreg V-A potpisan je Sporazum o
partnerstvu za provedbu projekta Cyclein a network2. Na području
kotoripske općine prijavljen je projekt reciklaža makadama na
lokalnoj cesti LC 20066 dionica Kotoriba – Goričan u vrijednosti
3.443.000,00 kn. Nakon provedene javne nabave Ugovor za izvođenje
radova potpisan je s obrtom Pavlic-asfalt-beton Donji Kraljevec,
dok su poslove investicijskog i stručnog nadzora dobili
Međimurje-investa d.o.o. i Institu IGH d.d.
Nakon završetka radova, provedenih kontrolnih ispitivanja, kao i
kontrole Agencije za regionalni razvoj investicija će biti
plaćena iz sredstava Europske unije. U svojoj čvrstoj namjeri da
promiče održivu proizvodnju i potrošnju kako gospodarski rast ne
bi nužno značio i degradaciju okoliša Županijska uprava za ceste
Međimurske županije uz pomoć EU fondova odlučila se za dionicu uz
rijeku Muru načinom obnove reciklaže ukazujući na posebnu skrb za
područje u kojem se traži očuvanje postojećeg prirodnog stanja
kao i poštivanje maksimalne zaštite prirodnog okoliša.
Teško je postići kompromis i uravnoteženost kod provedbe
graditeljskih zahvata u prirodi, ali barem područja u zaštićenim
zonama uz rijeke trebaju osigurati izvornost netaknutosti flore i
faune, vode i zraka. Zbog potrebe za uravnoteženim uvažavanjem
naoko suprotstavljenih interesa gospodarskog razvoja i očuvanja
prirode i prirodnih resursa s kojima smo okruženi, sami
svjedočimo pokušajima provede pojma “održivi razvoj” kroz
svakodnevne aktivnosti koje obavljamo.
Ostvarenje jedne od zadaća koja se pojavljuje pred Županijskom
upravom za ceste bila je odlična prilika da uz pomoć sredstava EU
fondova opravda pojam održivog razvoja na način da
cestograditeljski zahvati na području zaštićenog krajolika rijeke
Mure bude izveden uz primjenu tehnologije koja predstavlja
minimalni utjecaj na prirodni zaštićeni sustav. S obzirom da se
već niz godina nameće želja o potrebi uređenja i ojačanja
postojećeg kolničkog zastora odabrano je tehnološko rješenje uz
primjenu cementne stabilizacije s dodatkom za poboljšanje
svojstva stabilizacijske mješavine. Postojeći makadam bio je
izveden kao nevezani tucanički zastor vrlo podložan djelovanju
lokalnih klimatskih i prometnih uvjeta.
Sve to zahtijevalo je angažman velikih količina materijalnih i
financijskih sredstava te ljudskog i strojnog rada na sanaciji i
održavanju prometnice u stanju prihvatljivom za korisnike ceste.
Veliki troškovi popravaka i održavanja ovakvog tipa nevezanog
zastora na kolničkoj konstrukciji bili su jedan od ključnih
elemenata za Međimursku upravu za ceste da izvede probnu dionicu
s alternativnim kolničkim zastorom koji će biti optimalno
rješenje za postavljanje uvjeta: ekološke prihvatljivosti i
minimalnog utjecaja na postojeći sustav, vizualnog uklapanja u
prirodni okoliš, povezivanje i ojačanje materijala u smislu
podizanja stupnja strukture nosivosti kao i osiguranja protiv
erozijskog djelovanja. Ne manje važno nova dionica trebala bi
imati povećanu otpornost na termičko djelovanje
(smrzavanje-odmrzavanje zimi), ali i osiguranje od djelovanja
soli za posipavanje.
Dodatni je imperativ za odabir tehnološkog rješenja bila i
neophodna Suglasnost Parka prirode kao jedan od uvjeta
odabira projekta. Osim navedenog pri donošenju odluke o odabiru
primjerene tehnologije oslonili smo se na iskustva koja u
Hrvatskoj već postoje u primjeni cementne stabilizacije i hladnih
reciklaža primjenom cementnog veziva, ali i na bogato međunarodno
iskustvo koje u tom području alternativnog načina u cestogradnji
postoji.
Primjena ovog hladnog postupka stabilizacije ili recikliranja se
temelji na strojnom drobljenju i usitnjavanju postojećih vezanih
i nevezanih slojeva kolničke konstrukcije, razastiranjem cementa
na tako pripremljenu površinu uz dodatak praškastog aditiva
NovoCreta te strojnim miješanjem i zbijanjem na licu mjesta
odgovarajućim strojevima kako bi se, uz optimalnu količinu vode,
dobila homogena mješavina u punoj debljini sloja.
Svrha dodatka NovoCreta je poboljšanje elastičnih svojstava
reciklirane smjese kako bi se spriječila pojava nastanka
poprečnih pukotina u kolničkoj konstrukciji. Osim što se
izbjegavaju pukotine koje se često reflektiraju i kroz asfaltne
slojeve, primjenom ovog dodatka ostvaruje se i vodonepropusnost
cjelokupnog sloja te je na taj način od strane kolničkog zastora
onemogućeno procjeđivanje površinskih voda. Primjenom tehnološkog
zahvata stabilizacije cementnim vezivom poboljšane su strukturne,
vozne i sigurnosne karakteristike za korisnike ceste’ – stoji u
dopisu koji potpisuje Ljerka Cividini,
mag.ing.traff./univ.spec.oec., ravnateljica Županijske uprave za
ceste Međimurske županije.