Država je početkom 2018. prepustila poslovanje autoškola tržištu, no do očekivanog pojeftinjenja zasad ipak nije došlo. Ipak, kako prostora za korekcije cijena ima pokazuje velika razlika u ponudama diljem Hrvatske – u Splitu se školovanje za vozača plaća 6600, a u Samoboru tek 4900 kuna
Kad se krajem 2017. pročulo da kreće “liberalizacija autoškola”,
mnogi su se poveselili da će povoljnije do vozačke. I tko će ih
kriviti. Posljednji poznatiji slučaj “liberalizacije”, onaj s
obveznim autoosiguranjem, upravo je za rezultat imao značajno
pojeftinjenje police od preko 40 posto. Do njega je, doduše,
došlo tek kad smo pristupili Europskoj uniji i po nalogu iz
Brusselsa počeli provoditi zakon izglasan još 2008., no i to je
svojevrsna poveznica.
Liberalizacija poslovanja autoškola, naime, također nije tek puka
volja našeg zakonodavca, već nalog iz EU. Posljednjim izmjenama
Zakona o sigurnosti prometa na cestama i propisivanjem samostalne
izrade cjenika za uslugu osposobljavanja za vozača naše je
Ministarstvo unutarnjih poslova zapravo priznalo da su
određivanjem minimalne cijene nastavnog sata u autoškolama
godinama kršili Direktivu 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem
tržištu. Znači, od srpnja 2013.
I zbog toga se, dakle, moglo zaključiti da će sad put do vozačke
biti kudikamo povoljniji od dosadašnjeg. Odnosno, da će kandidati
nastavni sat iz predmeta Prometni propisi i sigurnosna pravila
(PPST) plaćati manje od 17,70 kuna, kao i da će se za sat
Upravljanja vozilom (UV) davati manje od 115 kuna. Barem prije
nego država naplati PDV od 25 posto. Takve cijene je, uz jednu
korekciju 2009., od 2004. sve do početka 2018. propisivao
dokument prilično dugačkog naziva – Pravilnik o jedinstvenim
minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u
autoškoli.
Posljedično, kandidati za vozače posljednjih su desetak godina
samo te dvije stavke uz propisani broj sati plaćali minimalno
5695 kuna. A kad bi se zbrojili i ostali neizbježni troškovi
cijena koju bi kandidati plaćali penjala bi se na nimalo
bezazlenih 7300 kuna, piše portal jutarnji.hr/autoklub.
Nije stoga čudno što su se mnogi poveselili što će rad autoškola
biti “liberaliziran”, tim više jer to osim slobodnog određivanja
cijena donosi i slobodu otvaranja autoškola, bez dotad propisanih
ograničenja kojima je država ograničavala dozvoljeni broj
autoškola po svakoj županiji ovisno o broju kandidata. Zna se,
naime, da brojnija konkurencija na tržištu redovito ruši cijene.
No, pola godine kasnije možemo utvrditi da se zasad ta očekivanja
nisu ostvarila. A prema Nikoli Vidakoviću,
predsjedniku udruge Hrvatske autoškole, niti neće. Barem kad je
riječ o troškovima same autoškole.
“Cijena nastavnog sata treba rasti ako se želi kvalitetno
osposobiti kandidata za vozača. Tu nema sentimentalnosti, to su
budući vozači koji na cesti odlučuju o tuđim sudbinama”, govori
prvi čovjek udruge koja okuplja 104 autoškole u Hrvatskoj. Od
njih oko 350. No, pritom upozorava da prostora za uštedu sigurno
ima, i to na ostalim sastavnicama cijene.
“Na cijenu autoškole od 4600 kuna država danas zaračunava PDV od
1150 kn, liječnički pregled se plaća 432 kn, tečaj prve pomoći
stoji 450 kn, dok Hrvatski autoklub ispite naplaćuje dodatnih
502,50 kuna. Svi ti troškovi ukupno iznose 2534,50 kuna, što u
konačnici povećava cijenu autoškole za 55 posto”, govori
Vidaković koji se zalaže da država autoškole vodi kao obrazovnu
djelatnost i oslobodi ih plaćanja PDV-a. A uštedu bi svakako
donijelo i smanjenje propisanih sati vožnje.
“U Hrvatskoj su kandidati dužni odvoziti, a samim time i platiti
barem 35 sati. S druge strane u Sloveniji kandidati mogu na ispit
već nakon 20 sati vožnje, dok u Njemačkoj trebaju voziti tek 12
sati”, govori nam Hrvoje Štrk iz zagrebačke
autoškole Rotor.
Ipak, praksa pokazuje kako načina za umanjenje cijene nastavnog
sata ipak ima, samo je pitanje koliko je takav pristup održiv.
Dio autoškola, naime, registriralo je novi obrt, a priliku za
nižu cijenu im pruža odredba Zakona o porezu na dohodak na račun
koje poduzetnik u prvoj godini poslovanja ne plaća PDV. Samim
time, takve “novootvorene” autoškole mogu nuditi popust od 25
posto. Priliku za “plivanje u mutnom” dobile su i tvrtke kojima
je autoškola tek jedna od djelatnosti, pa kako ne ovise samo o
jednom izvoru prihoda mogu nuditi usluge po dumpingaškim cijenama
i tako se rješavati konkurencije. Barem u teoriji, jer takvu
praksu nadležna Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja još nije
zabilježila. No, treba reći i da se cijene prilično razlikuju
ovisno o gradu u kojem posluje autoškola, što pokazuje da
kakvog-takvog prostora za korekciju cijena ipak ima. Kao i to da
tržišna utakmica ipak može dati određene rezultate…
Proučavanjem cjenika primijetili smo da su autoškole u prosjeku
najskuplje u Splitu, gdje će kandidat propisane nastavne sate za
B kategoriju platiti 6600 kuna, u Zagrebu, Daruvaru i Sisku ista
stvar se plaća oko 5700 kuna, u Zaboku i Poreču 6400 kuna… A u
Samoboru je moguće proći i s tek 4900 kuna, što je najpovoljnija
ponuda na koju smo naišli.
Problem je, međutim, što će rijetko tko imati koristi od takvog
stanja stvari, obzirom da je krajnje nepraktično pohađati
autoškolu izvan mjesta boravišta. Upravo zato oči bode što su
cijene po gradovima poprilično ujednačene, što u sjećanje poziva
zgodu iz 2009., kad je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanje
optužila 15 autoškola za udruživanje u kartel nakon što se ušlo u
trag njihovom sporazumu o jedinstvenoj cijeni.
Primjerice, dvije autoškole iz Poreča sada imaju izvješenu u lipu
istovjetnu cijenu za B kategoriju, koja iznosi točno 6368,75
kuna. U takvim situacijama se teško oteti dojmu da je došlo do
usklađivanja cijena. Ipak, teško će biti dokazati da je to
usklađivanje i dogovorno, jer danas više nitko nije toliko naivan
da zabranjen kartelni sporazum stavi na papir, kao što je bio
slučaj 2009. I tako si na vrat navaliti optužni prijedlog s vrlo
izvjesnim ishodom…
Autoškola u Splitu 6600, u Samoboru 4900 kuna
U Hrvatskoj trenutačno posluje oko 350 autoškola, od čega njih
oko 60 samo u Zagrebu. Proučavanjem cjenika primijetili smo da su
autoškole u prosjeku najskuplje u Splitu, gdje će kandidat
propisane nastavne sate za B kategoriju platiti 6600 kn.
Najpovoljniju ponudu od 4900 kn našli smo u Samoboru. Problem je,
međutim, što će rijetko tko imati koristi od takvog stanja
stvari, obzirom da je krajnje nepraktično pohađati autoškolu
izvan mjesta boravišta.
Kako će autoškole s “liberalizacijom” ipak osjetnije pojeftiniti,
barem u gradovima s većom konkurencijom poput Zagreba, moglo se
zaključiti i iz poteza Dragutina Tončića (68),
vlasnika autoškole Semafor iz Dubrave. Početkom 2018., odmah po
ukidanju minimalne propisane cijene, on je cijenu B kategorije
spustio na 4400 kuna.
U trenutku dok je većina autoškola dizala cijene, on ju je
srušio, tvrdeći da si to može priuštiti jer vozače obučava u
vozilima na plin i sam predaje u svojem prostoru. No, s vremenom
je ipak morao korigirati cjenik. “Ubrzo su krenuli pozivi usred
noći, ljudima nije bilo drago što imam takvu cijenu. A zvali su
me i iz Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja zbog sumnje u
dumping”, rekao nam je Tončić. Zbog toga, ali i zbog poskupljenja
plina sada školovanje za B kategoriju naplaćuje 5400 kn, što je,
kaže, i dalje najpovoljnija cijena u Zagrebu.
Porezna omča Država i dalje drži ključeve cijene
autoškole
Poslovanje autoškola nakon “liberalizacije” prepušteno je
tržištu, no država i dalje itekako ima priliku utjecati na cijenu
autoškole. Predstavnici autoškola slažu se da bi jedan od dobrih
poteza bio smanjiti propisanih minimalnih 35 sati vožnje, čime se
značajno pumpa ukupna cijena. Također, na cijenu bi se moglo
utjecati i nizom poreznih olakšica kod nabavke i korištenja
automobila.
Primjerice, kad bi se vozila namijenjena školovanju oslobodilo
plaćanja trošarine, baš kao što je slučaj s vozilima
namijenjenima taksiranju ili rent-a-caru. Još veći, pa čak i
izravan utjecaj na cijenu autoškole imalo bi kad bi država
autoškole oslobodila od plaćanja poreza na dodanu vrijednost od
25 posto, što je Zakonom inače i predviđeno kod stručnog
osposobljavanja.
U autoškolu preko granice Polaganje u EU moguće, ali
neisplativo
Vozačka dozvola izdana bilo gdje u Europskoj uniji priznaje se u
svim zemljama članicama, pa tako i u Hrvatskoj. Formalnih zapreka
za polaganje u Sloveniji, Italiji ili Mađarskoj tako nema, no to
eventualno može biti isplativo jedino studentima koji borave u
inozemstvu.
U Mađarskoj se, primjerice, B kategorija može polagati već sa
16,5 godina, u nekim autoškolama i na engleskom, propisanih 30
sati vožnje plaća se 3745 kn, a ukupni troškovi iznosi 5600 kn,
no pritom morate imati prijavljeno boravište barem šest mjeseci.
U Sloveniji je potrebno odvoziti minimalno 20 sata, a u autoškolu
se kao i kod nas može krenuti sa 17,5 godina. Izabere li se 21
sat vožnje može se proći i sa 4500 kn, uključujući sve troškove
poput zdravstvenog pregleda (300 kn), prve pomoći (190 kn)…
Potencijalno najpovoljniji scenarij nudi se u Italiji, gdje je
moguće izaći na tečaj bez sata obuke, no u praksi se većina ipak
odlučuje na pohađanje tečaja u autoškoli. Prosječan sat vožnje
stoji oko 300 kn, a ukupni troškovi autoškole najčešće iznose oko
6600 kn.
Ukratko
– Trošak autoškole naveden u karti pokriva nastavne sate
Prometnih propisa i sigurnosnih pravila (PPST) te Upravljanja
vozilom (UV). Na putu do vozačke dozvole treba platiti još
liječnički pregled (432 kn), tečaj prve pomoći (450 kn) te ispite
dodatnih 502,50 kuna
– Umjesto pojetfinjenja, “liberalizacijom” su autoškole
poskupjele ili, u najboljem slučaju, stoje isto kao i kad je
minimalnu cijenu propisivala država. Cijene po gradovima su
ujednačene, pa priliku za uštedu treba tražiti u akcijskim
ponudama
– Veliki broj propisanih sati vožnje, njih čak 35, velika je
prepreka pojeftinjenju autoškole. U Sloveniji kandidati trebaju
obavezno odvoziti 20 sati, u Njemačkoj 12, dok u Italiji broj
sati uopće nije propisan