Odluka saveznog upravnog suda u Leipzigu podigla je puno bure u Njemačkoj i ostatku zapadne Europe, ali i kod nas, tradicionalnom tržištu za uvoz rabljenih automobila iz Njemačke. Puno pitanja na koja još nema odgovora kao i pogrešne interpretacije sudske presude dovele su do brojnih pogrešnih tumačenja informacija pa stoga u nastavku teksta donosimo osam odgovora na osam najčešćih pitanja koja zanimaju domaće vozače…
1. O odluci njemačkog suda sve je poznato, a u medijima se stvara histerija o jeftinim dizelašima iz Njemačke.Što se zapravo dogodilo?
Savezni upravni sud u Leipzigu donio povijesnu odluku kojom su poduprijeti zabranu dizelaša u njemačkim gradovima! Dakle, gradovi mogu samostalno uvesti zabranu prometovanja dizelaša u centru grada. Kriterij o tome hoće li uvesti zabranu ili ne ovisi o zagađenosti zraka, odnosno razini NOx-a u zraku. Budući da je prema istraživanjima u Njemačkoj u više od 70 gradova zabilježena prekomjerna količina NOx, svi ti gradovi mogli bi donijeti spomenute zabrane. Zasad se međutim spominju Stuttgart i Düsseldorf, a o ovoj mjeri ozbiljno se razmišlja i u Münchenu. Budući da bi se zabrana odnosila na dizelaše proizvedene do 2015. godine (do Euro 5 norme), to bi bio i bit će veliki šok za vozače spomenutih automobila (a ima ih oko 12 milijuna). Iz tog razloga vlasti su odlučile produžiti rok za vozila Euro 5 norme za koja će zabrana vrijediti tek od rujna 2019. godine, pa će se ljudi koji se žele voziti po centru velikih gradova morati riješiti svojih dizelaša.
2. Znači li da domaći kupac rabljenog dizelaša već danas može hitati preko granice po dostupniji dizelaš? Hoće li u idućem kratkom razdoblju tresnuti cijene spornim vozilima?
Ne. Cijene sigurno neće pasti preko noći, odnosno nećete moći za nekoliko tisuća eura dobiti dizelski BMW F10 Serije 5 o kojem ste cijelo vrijeme sanjali, no sigurno je kako će se razina cijena spomenutih vozila (zahvaćenih potencijalnim zabranama) s vremenom smanjivati. Naime, ovu odluku svi su dočekali u šoku, a kako ne bi nastala opća histerija, gradovi su produžili ‘vrijeme za prilagodbu’. Vlasnici dizelaša s Euro 5 normom tako imaju godinu i pol prije nego što im se (potencijalno) zabrani ulaz u centar grada. Moguće je očekivati kako će se neki od njih odlučiti riješiti svojih limenih ljubimaca i zamijeniti ih za benzince ili hibride. Ipak, to ne znači da će se odjednom na tržištu naći baš svih 12 milijuna automobila ispod cijene. Jednostavno, neki vlasnici možda neće htjeti prodati svoj model već će u centar grada odlaziti javnim prijevozom, a neke od njih zabrane možda neće zahvatiti (ako njihovi gradovi ne odluče uvesti zabrane).
3. Može li se dogoditi da od 70 gradova ni jedan ne uvede restrikcije i nestane stvorena histerija?
Taj scenarij teško da ćemo gledati. Naime, ekolozi cijelo vrijeme prate razine NOx-a u zraku velikih gradova. Neprofitna udruga za zaštitu okoliša i potrošača DUH cijelu je ovu priču i zakuhala kada je tužila gradske vlasti Stuttgarta i Düsseldorfa koji su potom donijeli odluke o zabrani (koje su potvrđene na zasjedanju federalnog suda prije dva dana). Dakle, za očekivati je da će se u mjestima s visokom razinom NOx-a aktivirati zabrane. Ipak, sve ovisi od grada do grada, kao i o razini zagađenja zraka. Moguće je da će prometovanje dizelima biti zabranjeno samo u uskom centru što neke vlasnike možda uopće neće brinuti.
4. Trebaju li vlasnici dizelaša u Njemačkoj već sada paničariti?
Njemački portal Focus.de odmah je po objavi presude suda u Leipzigu objavio vodič za vozače dizelaša koji su zahvaćeni odlukom. Na njihovo pitanje trebaju li se rješavati svog dizelaša odgovor je bio sljedeći: ‘Zasad ne, ali u skoroj budućnosti vjerojatno da.’ Ovim se jasno daje do znanja da dizelaši stvarno postaju nepoželjni, ali vlasnicima se ostavlja vrijeme za prilagodbu, što je i logično. Zamislite samo kolaps koji bi nastao da se već sutra zabrani prometovanje svim spomenutim vozilima! Njemački vozači bi se vjerojatno pobunili, možda i krenuli prosvjedovati… Ovako im se ipak daje vrijeme da promisle hoće li se riješiti automobila ili će jednostavno zaobilaziti centar grada. Još jedna stvar koja im se predlaže je nazvati gradske vlasti i provjeriti kolika je vjerojatnost da će njihov grad donijeti odluku o zabrani i na koji dio grada će se odluka odnositi.
5. Visi li još sve u zraku?
Velik broj pitanja i dalje ostaje neodgovoren. Primjerice, koliko će gradova biti prisiljeno uvesti zabrane? Ako ih uvedu, na kojem će principu djelovati? Zone s ograničenjem bit će različite od grada do grada, pa će možda u nekim gradovima biti zabranjeno prometovanje u samo nekoliko ulica zbog čega se većina vlasnika vjerojatno neće odlučiti na prodaju svog dizelaša. Ipak, neki gradovi možda odrede prilično široku zonu u kojoj će dizeli biti nepoželjni, što će vozače koji su dosad vozili tim dionicama sigurno nagnati da razmisle o prodaji i zamjeni svojih dizelskih limenih ljubimaca.
6. Koji je period da dođe do stvarnog pojeftinjenja rabljenih dizelaša u Njemačkoj?
Budući da će se dio vlasnika sigurno odlučiti na prodaju, pojeftinjenje dizelaša proizvedenih do 2015. godine je vrlo izvjesno. Ipak, kao što smo napomenuli, do njega neće doći odmah. Kako sada stvari stoje, veće “rasprodaje” trebale bi početi kroz otprilike godinu dana kada će se rok stupanja zabrane za Euro 5 približavati. Uz to, tada će biti jasnije i koji će sve gradovi uvesti zabranu. Naravno, ako na popisu gradova koji će uvesti zabrane bude nekoliko desetaka gradova, logično je da će se u ponudi naći i više modela po povoljnijim cijenama. Ipak, o konkretnim brojkama još uvijek se ne može govoriti.
7. Utječu li na sve i najave proizvođača da će izbaciti dizelaše do 2025. godine kao i najave restrikcija svih velikih gradova? Prodaja dizelaša u Njemačkoj sve je manja, je li došao kraj dizelu u automobilima?
Veliki proizvođači sve više odbacuju dizelske motore i okreću se poboljšanju benzinaca i razvoju hibridnih i električnih automobila. Izvršni direktor Volva Hakan Samuelsson za njemačke je novine Frankfurter Zeitung izjavio kako Volvo više neće razvijati nove dizelske motore. Umjesto u dizelaše, novac za razvoj bit će usmjeren na hibridnu i električnu tehnologiju. ‘S obzirom na trenutne i najavljene namete i mjere, ulaganje u nove dizelske motore postat će neisplativo’, objasnio je Samuelsson novinarima. Porsche je prošli tjedan također donio odluku kako više neće ugrađivati dizelske motore u svoje modele. Ovakvom razmišljanju pridružila se i FCA grupa iz koje su najavili kako će prestati s proizvodnjom dizelaša do 2022. godine. Dakle, sve je izvjesnije da se polako bliži kraj dizelašima, barem kada su u pitanju osobni automobili. U Njemačkoj se primjerice u prvom mjesecu u ukupnom broju prodanih automobila samo 33 posto odnosilo na dizelaše (u odnosu na 45 posto u siječnju 2017. godine). U prilog ‘smrti dizelaša’ idu i najavljene zabrane dizelaša do 2025. godine u gradovima poput Pariza, Madrida, Atene…
8. Hoće li se isplatiti samostalno otići po automobil u Njemačku iduće godine?
Prema svemu navedenom, za pretpostaviti je kako će se iduće godine na tržištu naći sve više dizelskih modela koje će vlasnici biti primorani prodavati po nešto povoljnijoj cijeni. Zato će mnogim domaćim kupcima te ponude biti primamljive, a najisplativije će biti samostalno otići u Njemačku i odabrati automobil u skladu sa željama i naravno financijskih mogućnostima.
Izvor: Jutarnji.hr/autoklub