Službeno se to u odluci o visini naknada za tehnički pregled i druge poslove koji se obavljaju u stanicama za tehničke preglede vozila koju donosi ministar policije zove ”poslovi koji prethode registraciji i produljenju valjanosti prometne dozvole – uvid odnosno provjera dokumentacije o uplati propisanih obveza (porez, carina, obvezno osiguranje, posebna naknada za okoliš, naknada za ceste)”.
A cijena koju vlasnik vozila plaća pri produljenju registracije godine je 57,65 kuna. Potom za ovjeru prometne dozvole treba platiti još 57,65 kuna. Dakle ukupno 115,3 kune za nekoliko minuta posla službenika na šalteru Stanice za tehnički pregled (STP), na koje je MUP od 1. siječnja 2018. prenio sve javne ovlasti koje se tiču registracije vozila. Do tada su mogle samo produljivati prometne dozvole, dok ih sada prvi put mogu izdavati, obavljati prijenos vlasništva, odjavljivati…
U Hrvatskoj STP-a ima 159 i u vlasništvu su 41 različite privatne tvrtke. Centar za vozila Hrvatske (CVH) krovna je organizacija za tehničke preglede te tehničku i stručnu podršku svim STP-ovima, ali i sama je vlasnik ili suvlasnik brojnih STP-ova. Stručni nadzor nad STP-ovima, pak, obavlja Hrvatski autoklub (HAK). Zbog čega se u STP-u plaća produljenje registracije 11,3 kune, a na policiji se ovjera prometne dozvole plaćala 5 kuna i produljenje do 1. siječnja 2018. moglo se obaviti za samo 5 kuna.
– To su složeni i odgovorni poslovi. Službenik provjerava vjerodostojnost dokumenata i tehničkih značajki i namjene vozila kako bi mogao odrediti visine propisanih obveza i jesu li one uplaćene točno prema ovlaštenim korisnicima, a na kraju smjene još mora sastaviti izvješća obračuna. Kod ovjere prometne dozvole još se mora provjeriti postoji li prometna kazna vlasnika vozila ili ovrha nad autom, a mora se voditi i dokumentacija i sve se mora dostaviti MUP-u.
Za to je potrebna odgovarajuća informatička oprema, stručno osoblje i njihovo vrijeme, kao i održavanje cijelog sustava. Za sve to je predviđeno je kalkulativno vrijeme od 10,7 minuta – objašnjavaju iz Centra za vozila Hrvatske (CVH). U STP-u je produljenje registracije, koje se i do sada moglo napraviti, zaista bilo brže obaviti nego još ići na policiju i uštedjeti 75 kuna. Pa je tako to obavilo oko 1,832.000 vlasnika vozila od ukupno oko 1,85 milijuna, koliko ih je lani produljilo registraciju auta u Hrvatskoj. Neki nisu znali, ali najviše ih je svjesno platilo više kako bi izbjeglo dodatan odlazak u policiju često i na drugi kraj grada.
Slična je situacija i kod promjene vlasništva rabljenog vozila. Sam prijepis vlasništva rabljenog auta na svoje ime se do Nove godine u policiji plaćao 50 kuna (35 kuna za izdavanje nove prometne dozvole i 15 kuna biljega), a od 2018. se to obavlja isključivo u STP-ima i ondje se plaća 122,3 kuna (izdavanje nove prometne dozvole 64,65 kuna i provjera dokumentacije koja se naplaćuje 57,65 kuna).
Zbog promjene vlasništva je lani, prema podacima MUP-a, registrirano 406.625 vozila, a kako se do sada to obavljalo u policiji, to će STP-ima biti izdašan dodatan prihod ove godine.
– Vlada je Uredbom o tarifi upravnih pristojbi od 1. veljače 2017. smanjila iznose pristojbi za prvu registraciju vozila, promjene vlasništva vozila i izdavanja prometne dozvole zbog popunjenosti na 15 kuna, a za produženje (ovjeru) važenja prometne dozvole naplaćivala se upravna pristojba u iznosu od 5 kuna. Prijenosom poslova registracije vozila na STP-e postupak je pojednostavljen, a građanima smo omogućili da sve obave na jednom mjestu i brže i jednostavnije. Time smo i rasteretili policijske postaje, a dio policijskih službenika će se rasporediti na poslove gdje su potrebniji – odgovorili su nam iz MUP-a.
Prema podacima policije, samo je 16.834 produljenja registracije vozila od ukupno oko 1,850.000 produljenja obavljeno u MUP-u, a svi ostali to su napravili u stanicama za tehnički pregled plativši njihove usluge 110 kuna više nego u policiji. Samo od naknada za provjeru dokumenata i ovjeru prometne dozvole od vlasnika vozila STP-i su na oko 1,834.000 produljenja registracija tako uprihodili oko 211,460.200 kuna (115,3 kn po vozilu). Za tehničke preglede vozila, koji za vozilo B kategorije stoji 326,84 kn (benzinci) i 330,61 kn (dizelaši), STP-i imaju ogromne prihode.
Primjerice, u 2016. je obavljeno 1,528.119 redovnih tehničkih pregleda vozila B kategorije, pa uzmemo li da je prosječni stajao 328 kuna, od toga su STP-i prihodili 501,223.032 kn. Ukupno je to 712,683.232 kune, a kad se tu dodaju i tehnički pregledi za ostalih 482.053 vozila obavljenih 2016. kao i drugih prihoda poput skupih naknada koje ubiru od naplate za naknadu za okoliš i naknade za ceste, dolazimo do prihoda većih od milijarde kuna.
Od toga država uzme 25 posto PDV-a, a ostalo dijele vlasnici STP-a, CVH, Hrvatski autoklub (HAK) i MUP. Stanice za tehnički pregled zadržavaju 78% tog prihoda, CVH od prihoda svih 159 STP-a u Hrvatskoj dobiva 8,9%, a HAK 5,1%, dok MUP-u za prometnu preventivu ide 8%.