KRIVOTVORENI DIJELOVI Lažne kočnice auto zaustavljaju dva puta sporije

Što je zajedničko dizajnerskim torbicama, cipelama i satovima s jedne strane te branicima i kočionim oblogama za automobile s druge strane? Obje skupine proizvoda zanimljive su krivotvoriteljima, pa se u lov na lažne branike – kao što već sustavno traga za krivotvorenim odjevnim predmetima – bacila hrvatska Carinska uprava. No, dok je kod odjevnih predmeta glavni problem u šteti koju krivotvoritelji nanose državnom proračunu, u narušavanju intelektualnog prava vlasništva i u činjenici da će krivotvorina trajati kraće od originala, kod krivotvorenih auto dijelova svemu ovome valja dodati i sigurnosni aspekt.

– S obzirom da je krivotvoreni poklopac motora sedam kilograma teži od originalnog, rezultat kod sudara automobila može biti tragičan. Također, plastika maske na vozilu, primjerice, od drukčijeg je materijala od originalne, što također ima posljedice kod sudara. Značajnu smo razliku vidjeli i kod kočionih pločica i diskova. Vrijeme kočenja je 0,9 sekundi na 40 km/h kod originalnog dijela, a 2,2 sekunde kod neoriginalnog, što također može biti kobno za vozača i pješaka – pojasnili su nam iz Renault Grupe.

– Naravno da su neki krivotvoreni zamjenski dijelovi opasniji – oni koji direktno utječu na sigurnost putnika u prometu kao npr. limarski dijelovi, dijelovi kočionog sustava, upravljački skop u vozilu. U pravilu je riječ o dijelovima koji kvalitetom ne udovoljavaju standardima, koji ne pružaju sigurnost. Iskustvo nas uči kako ugradnja krivotvorenih zamjenskih dijelova nerijetko završava katastrofalno, i financijski i sigurnosno – potvrdio je i Hrvoje Crnković iz tvrtke Porsche Croatia, ovlaštenog zastupnika za Audi, Seat, Škodu i Volkswagen.

Kupac krivotvorenog dijela ne treba ni čekati sudar da bi naišao na problem. Može ga dočekati već pri montiranju ‘lažnjaka’. Krivotvoreni limarski dio, naime, nema pravilan oblik, uvijek je 2-3 cm veći ili kraći, pa ga je nemoguće idealno ugraditi bez prepravljanja. Nadalje, ugradnja takvog dijela povlači i mogućnost gubitka jamstva i pojavu korozije.

Krivotvore i certifikate

Iako krivotvoreni dijelovi – koji iz Kine ili s Tajvana putem interneta stižu u pojedine trgovine rezervnim dijelovima – obično imaju obmanjujući certifikat kojim se želi pokazati kako su vjerni originalu, kupac često može prepoznati da dio koji kupuje nije pravi. Jako niska cijena, u odnosu na originalni ili zamjenski dio, prvi je znak za uzbunu. Izostanak kataloških brojeva proizvođača drugi je znak. Pritom valja razlikovati zamjenski dio – kao legalan i zadovoljavajuće kvalitete – od krivotvorine koja se proizvodi mimo sigurnosnih standarda. Provjera certifikata prodavatelja logičan je korak.

Krivotvoreni dio često se može prepoznati po kvaliteti, navode iz Renault Grupe:
– U Parizu su provedena brojna istraživanja koja su ustanovila neke konkretne odmah vidljive razlike. Primjerice, na krivotvorenom poklopcu motora nije bilo pregrada, vidjela se korozija, masa je bila 7 kg veća od mase originala te nije prošao test sigurnosti Euro NCAP. Svi originalni dijelovi Renault imaju specijalne naljepnice, kutije i kataloške brojeve po kojima se u sustavu vidi kojim su vozilima namijenjena, a na krivotvorinama obično piše ‘poklopac motora Clio IV’.

Najčešće se krivotvore limarski dijelovi, vjetrobranska stakla, svjetla, te dijelovi kočionog i ispušnog sustava. Prisustvovali smo uništenju 100-tinjak takvih dijelova u pogonima zagrebačkog CIOS-a. Krivotvorine su zgnječene velikom hvataljkom te su na gomili ostale čekati usitnjavanje i reciklažu.

– Namjeravamo poduzeti sve mjere i postupke koji su nam na raspolaganju kako bismo stali na kraj uvozu krivotvorenih auto dijelova u Republiku Hrvatsku te zaštitili kako krajnje kupce, tako i svoje intelektualno vlasništvo. Prvenstveno zato što krivotvoreni auto dijelovi ne odgovaraju kvalitetom originalnim dijelovima, što može imati velike sigurnosne rizike za krajnjeg potrošača. Ne treba zanemariti ni negativan utjecaj koji krivotvorena roba općenito ima za hrvatsko gospodarstvo – naglašava zastupnik francuskog proizvođača, koji je angažirao detektivsku agenciju da nađe tvrtke koje prodaju krivotvorene dijelove.

Takvim tvrtkama šalju pismo upozorenja, a ako se koja od njih nastavi baviti prodajom krivotvorene robe, podižu tužbu, a Carina plijeni sporne dijelove. – Isključivo kupnjom originalnih dijelova u ovlaštenom servisu kupac može biti siguran da ne kupuje krivotvoreni dio – kaže H. Crnković, pojašnjavajući da vlasnici starijih vozila u ovlaštenim servisima – a kroz posebne servisne programe – aute mogu održavati i povoljnije nego u neovlaštenim servisima.

– Carinska uprava provodi nadzor i nad odredbama Zakona o industrijskom dizajnu u kojem je člankom 17. stavkom 1. i stavkom 2. propisano da nositelj dizajna ima isključivo pravo korištenja registriranog dizajna i sprječavanja drugih osoba da se tim dizajnom koriste bez njegovog odobrenja. Korištenje obuhvaća posebice izradu, ponudu, stavljanje u promet, uvoz, izvoz ili korištenje proizvoda u kojem je dizajn sadržan ili na koji je dizajn primijenjen ili skladištenje takvog proizvoda u navedene svrhe – pojasnili su nam iz Carinske uprave te naveli da su u 2016. i u prvoj polovici 2017. obavili tri nadzora u kojima je utvrđena prodaja dijelova za osobna vozila (branici i maske) za koje pravne osobe nisu imale odobrenje od nositelja dizajna.

Protiv pravnih osoba i odgovornih osoba u tim tvrtkama carinski su službenici donijeli prekršajni nalog. Odredbama članka 58. navedenog Zakona o industrijskom dizajnu propisana je novčana kazna u iznosu od 20.000 do 100 tisuća kuna za pravnu osobu, 5000 do 50.000 kn za fizičku osobu obrtnika, 2000 do 10.000 kn za fizičku osobu, 5000 do 10.000 kn za odgovornu osobu u pravnoj osobi.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije