Nakon što je ministar financija Zdravko Marić rekao da za sada nije predviđen zeleni porez na vozila, ali da se mora početi voditi računa o tome, dio građana pobunio se očekujući novi porez.
Prosječna starost automobila u Hrvatskoj je 12 i pol godina. Rezultat je to poglavito recesije, vozni park je zastario. Tri četvrtine vlasnika automobila ne plaća porez na cestovna motorna vozila, što znači da su im automobili stariji od 10 godina. I to želimo promijeniti. Za sada nije predviđen tzv. Zeleni porez, ali moramo početi voditi računa o tome – rekao je Marić.
O ovoj temi oglasio se i prometni stručnjak Željko Marušić, koji kaže da bi uvođenje zelenog poreza na automobile bilo nepošteno, štetno i gotovo autistično, jer bi dodatno osiromašilo građane, pogoršalo sigurnost prometa i potaklo sivu ekonomiju. Njegov komentar u nastavku prenosimo u cijelosti:
Prosječna starost automobila na našim cestama nije 12,5 godina, kako smo jučer čuli iz Vlade, nego 13,5! Zorno to pokazuje materijalno stanje i standard većine naših građana. To je jedan od glavnih, nažalost ne jedini razlog što je razmjerna smrtnost na našim cestama 60 posto veća od EU-prosjeka, premda smo u cestovnu infrastrukturu, od 2000., razmjerno uložili najviše.
‘Superhik’ poreznom reformom, kojom su početkom godine poskupjeli automobili niže klase, kakve nove jedino mogu 80 posto naših građana, zabili smo nož u leđa sigurnosti prometa. Premda će ukupan broj novoregistriranih u 2017. biti veći od 55.000, realnih će, privatnih, kupaca biti manje od 20.000. Glavina će završiti u reeksportu, odnosno kupuju ih rent-a-car kuće te državne tvrtke i institucije. Dakle, naš će vozni park nastaviti stariti i ako se nešto hitno ne izmijeni, sljedeće će godine prosječni automobil na našim cestama biti star 14 godina!
Kako nevolja nikad ne dolazi sama, najavljuje se porezna mjera ‘Superhik II’, kojom se, pod krinkom brige za ekologiju, želi iskamčiti još novca od građana koji žive na egzistencijskom minimumu. Vlada, kao da želi poručiti učiteljima, radnicima u Konzumu, onima koji rade u privatnim tvrtkama pa primaju malu ili nikakvu plaću, a ipak im treba automobil, dijelom i stoga što je javni gradski prijevoz užasan, a usto skup, pa imaju 15-godišnju ‘kramu’, da trebaju kupiti novi automobil, koji ispunjava ekološke norme Euro 6. Ili će uskoro plaćati ‘Zeleni porez’.
U predstavi koju igra Vlada netko bi trebao ustati i reći ‘Stop, stop, spustite zastor, upalite svjetla!’ Potom premijeru i ministrima objasniti u kojoj smo državi i u kakvim uvjetima žive naši građani. Što će se desiti ako resorni ministar uvede ‘Zeleni porez’ na automobile starije od 10 godina, dakle dodatno zavuče ruku u džep najsiromašnijih?
Pa oni mogu samo sanjati o kupnji novih. A starih, dotrajalih, kakve imaju, ne mogu se odreći, jer su im nužni za obiteljsko funkcioniranje. Dakle, dodatno će štedjeti na odjeći, hrani i ostalim obiteljskim potrepštinama, ali i na održavanju svojih oldtajmera na kotačima. Servisirat će ih najjeftinijim kineskim ili rabljenim dijelovima kupljenim na buvljacima ili preko interneta, šarafiti po garažama, rabljeno ulje, prethodno nabavljeno izvan sustava, prolijevati u kanalizaciju…
Tko im može zamjeriti, što će, snalazeći se kako mogu, sve što mogu, na autu raditi ‘na crno’. Hoćemo li se iznenaditi ako s 25. ili 26 mjesta po sigurnosti cestovnog prometa u EU padnemo na 28. i je li koga uopće briga za to?!
Nerazumno višestruko porezno opterećenje novih automobila tjera naše poduzetnike da poslovne limuzine kupuju u Mađarskoj, Slovačkoj, Češkoj…, nakon što po jednostavnoj i brzoj proceduri tamo otvore tvrtku. Država pritom ne izgubi samo zloglasni PPMV, nego i PDV i porez iz poslovanja. Zaradi nula kuna! Pa tko je tu lud?
Ekologija je posebna priča, jer glavnina problema nije u zagađenju, nego u interesima europskih i svjetskih moćnika, krupnom kapitalu. Hrvatska nema automobilske niti prateće industrije koju treba štititi i čije interese treba promicati, usto je 80 posto zagađenja zraka transgraničnog podrijetla. A i automobili stari 15-ak godina, po normama Euro 3, deset do dvadeset puta manje zagađuju od Stojadina, Peglica, Četvorki…, kakve smo vozili do kraja 1980-ih.
Dakle, uvođenje ‘Zelenog poreza’ na automobile bilo bi nepošteno, štetno i gotovo autistično, jer bi dodatno osiromašilo građane, pogoršalo sigurnost prometa i potaklo sivu ekonomiju. Od Vlade se očekuju mjere smanjenja izravnog i neizravnog opterećenja građana i poduzetnika, što bi potaklo i proizvodnju i potrošnju, time i kupnju novih, čistih i sigurnih automobila.