INTERVJU Nenad Hranilović, direktor tvrtke Međimurje-plin

Međimurje-plin d.o.o.jedna je od vodećih tvrtki koja je specijalizirana za opskrbu prirodnog plina u RH i distribuciju prirodnog plina na području Međimurske županije. A sve je počelo davne 1974. godine kada su 15. ožujka započeli radovi na izgradnji magistralnog plinovoda Varaždin-Čakovec-Šenkovec, a završeni su u prosincu iste godine.

MRS Šenkovec puštena je u rad 18. prosinca 1974. godine, a Ciglana, današnji EKO-Međimurje d.d. je bio prvi potrošač prirodnog plina.Distribucija i opskrba prirodnim plinom na području Međimurske županije svoju je djelatnost obavljala od 18. prosinca 1974. godine pod nazivom OOUR Plin do 01.01.1989. godine.

JKP ‘Komunal’ obavljalo je djelatnost opskrbe i distribucije prirodnim plinom do 01. lipnja 1995. godine. U tom razdoblju direktor je bio Stjepan Benčik, ing., a broj djelatnika se kretao oko 70.Međimurje-plin d.o.o. obavlja djelatnost za opskrbu i distribuciju prirodnim plinom od 01. lipnja 1995. godine do današnjeg dana.

U tom razdoblju direktor je Vladimir Ivković, mag.iur., a broj radnika se kretao oko 70, dok danas Međimurje-plin d.o.o. zapošljava 69 radnika. Na mjestu direktora od početka 2012. godine je Nenad Hranilović, mag.oec. , čovjek koji se je rado odzvao našoj zamolbi kako bi našim čitateljima približio tvrtku njenim korisnicima, iznio tvrtkino sutra i odgovorio, što smo očekivali, vidi li se dalje na mjestu čelnog čovjeka ove ugledne hrvatske tvrtke.

Na direktorskom mjestu Međimurje-plina nalazite se od veljače 2012. godine. Pet je godina iza vas. Što se je kroz to vrijeme u tvrtki napravilo s naglaskom na prošlu godinu?

– Kada se osvrnemo unatrag pet godina, možemo istači da su to bila izuzetno zahtjevna i izazovna vremena iz jednostavnog razloga što je došlo do prijelaza iz jednog isključivo regulatornog razdoblja u tržišno – istaknuo je i dodao kako je 2012. obilježilo otvaranje tržišta u kategoriji poduzeća, dok se ove godine isto događa i u kategoriji kućanstva.

– Za oba scenarija bili smo dovoljno hrabri i spremni da se suočimo sa novo nastalim situacijama na tržištu. Tako valja istači i naše rezultate u opskrbi plinom van Međimurske županije, na području čitave Republike Hrvatske gdje smo, možemo to slobodno i reći, bili pionir u liberalizaciji tržišta u kategoriji poduzeća. Iste ciljeve imamo i u kategoriji kućanstva čije otvaranje tržišta je pred nama i želimo se pozicionirati kao jedna od bitnih opskrbljivača prirodnim plinom.

Prošla godina i dalje će po poslovnim rezultatima biti jedna od niza uspješnih godina i ako je bila izuzetno zahtjevna s obzirom na ojačanu konkurenciju. Moram naglasiti da svi ostvareni rezultati i dobit iz njih je rezultat naših prodajnih aktivnosti i kroz opskrbu plinom preko 1300 obračunskih mjernih mjesta van Međimurske županije.

Što smatrate da je akutno u plinskom gospodarstvu i što treba hitno promijeniti?

– Zakonska regulativa se prečesto mijenja i nisu unaprijed poznati svi uvjeti poslovanja iako bi se to moglo staviti u kontekst tranzicijsko razdoblja plinskoga biznisa koji bi, po mojem mišljenju, u budućnosti trebali ipak izostati. U dijelu liberalizacije tržišta opskrbe prirodnim plinom ne bi se smjelo dogoditi da se nekome pogoduje već bi se trebalo prepustiti pravoj tržišnoj utakmici u kojoj bi najveću koristi prije svih trebali imati krajnji kupci.

Evidentno je, kao i kod drugih distributera ne redovita naplata od pravnih i fizičkih osoba. Kako u Međimurje plinu rješavate probleme?

– Prije svega bih zahvalio svim našim cijenjenim redovitim platišama koji uspijevaju na vrijeme podmiriti svoje račune za koje znamo da su posebice u zimskom periodu visoki. Za sve one koje imaju probleme u plaćanjima nudimo mogućnost iznalaženja zajedničkog rješenja i odgode plaćanje na rate, a mjere isključenja koristimo samo kao krajnje mjere.

Vrijeme je zimskih mjeseca kada najviše trošimo plin. Koliko potrošača iz kućanstava plaća plin akontacijski, a koliko njih na mjesečnoj razini očitovanja brojila?

– Trenutno se gotovo 22 tisuće kućanstava odlučilo na mjesečno očitavanje, a ostatak od 6 tisuća plaća svoje račune akontacijski.

Međimurje plin jedna je od rijetkih opskrbljivača i distributera plina koja omogućuje potrošačima očitovanje brojila na mjesečnoj razini, da li će to ostati praksa i u budućnosti?

– Kod nas su građani među prvima prepoznali i odlučili se za mjesečno očitavanje i plaćanje računa, a ne akontacijski način koji je regulatrono uključen u cijenu plina i mi to poštujemo i podržavat ćemo sve one načine kojima se građanima kao cijenjenim kupcima može izaći u susret.

Kako se mijenjala kadrovska struktura, broj zaposlenja i otpuštanja, u minulih pet godina i sadašnji broj zaposlenih?

– Trenutno imamo 69 zaposlenih djelatnika i došlo je do smanjenja broja zaposlenih za 6 djelatnika to iz razloga što na taj način vodimo brigu o jačanju naše konkurentnosti na liberaliziranom tržištu iako nam se, što valja naglasiti, obim poslova i novih vrsta poslova snažno povećao.

Sezona grijanja je u punom jeku. S obzirom na natprosječno hladni prosinac i siječanj zasigurno je povećana potrošnja plina. Koliko je to utjecalo na poslovanje Međimurje-plina?

– Naravno da svaki hladniji mjesec utječe na naše prihode, ali isto tako valja podsjetiti da mi taj prirodni plin moramo kupiti u dovoljnim količinama uz određenu fleksibilnost uz mogućnost plaćanja penala previše ili prema preuzetim količina u odnosu na ugovorene. Potrebno je organizirati i zakupiti transport, nominirati količine isporuke na dnevnoj razine za sve izlaze u Republici Hrvatskoj gdje prodajemo plin, dakle učiniti jako puno koraka do same isporuke do krajnjeg kupca, uz mnoštvo rizika, ali s kojima smo se dokazano do sada znali nositi.

Potrošnja za mjesec prosinac je bila za gotovo 27% veća u odnosu na prosinac iz prethodne godine i zasigurno će imati utjecaja na poslovanje Međimurje plina, ali naravno i uz uvjet povećanih poslovnih rashoda.

U nekim dijelovima Hrvatske građani su se žalili, i još se žale, na visoke račune u zimskim mjesecima. Kakva je situacija po tom pitanju u Međimurju?

– Postojale su žalbe na visoke račune u nekim dijelovima Hrvatske prouzrokovanim odstupanjem u očitanjima u nekoliko dana koji su obuhvatili prilično hladnije dane pa su prouzrokovali neuobičajeno visoke račune. Moramo priznati da su računi jednaki onome što je i potrošeno. Kako smo u periodu izuzetno hladne zime to su i računi sukladni potrošnji.

Imate li pritužbe građana i kakva je kvaliteta plina kojim se grijemo?

– Ponekad se dogodi da imamo primjedbu na kvalitetu plina na koju mi na žalost nemamo utjecaja jer ga mi kupujemo i preuzima na dva ulaza u Međimursku županiju gdje se i dva puta mjesečno mjeri njegova kvaliteta. Iako smo tu nemoćni, na svaki upit reagiramo na način da provjerimo da li ipak nešto nije s naše strane u redu, ali uglavnom sve se svodi na pitanje održavanja trošila.

Neizostavno pitanje, planira li se poskupljenje plina, kako rješavate naplatu računa?

– Trenutno se može reći da je prirodni plin prihvatljivih cijena što je i prouzrokovalo posljednje sniženje od 18% od 1. travnja prošle godine, pa ukoliko bi se nastavio takav trend on bi zasigurno bio više nego prihvatljiv za naše građane. Za korisnike u obvezi javne usluge regulator će biti taj koji će za novo razdoblje utvrditi cijenu.

S obzirom na situaciju na svjetskim tržištima teško je reći da li će doći do povećanja cijene plina jer na njih utječe niz čimbenika pa između ostalog i nova energetska strategija novoizabranog američkog predsjednika Trumpa.

Kakva je trenutna situacija u Međimurju – koliko se građana grije na plin?

– Trenutno imamo preko 28.000 priključaka.

Je li ta brojka u opadanju?

– U opadanju nije, već je usporen njezin rast, a razloge znamo, prelazak mnogih kućanstava na druge energente, posebice na ogrjevna drva.

Kako se Međimurje plin pripremilo za ovu sezonu?

– Prije svega trebalo je ugovoriti dovoljne količine plina, organizirati transport plina na najpovoljniji mogući način te kroz nominacije organizirati isporuku plina uz što manje troškova energije uravnoteženja. Mislim da smo time stvorili svi preduvjeti za sigurnu i pouzdanu isporuku pa čak i u ovim zimskim uvjetima i uvjetima povećane potrošnje.

Kao i svaki puta, ono što najviše zanima građane je cijena plina i način obračuna. Možete li čitateljima opetovano pojasniti na koji se način obračunava potrošnja i dobiva konačan iznos za uplatu?

– Očitano stanje u m3 prirodnog plina na plinomjeru množi sa izmjerenim prosječnim faktorom kvalitete plina i time se pretvara u isporučenu energiju izraženu u kwh te se množi sa cijenom prirodnog plina prema tarifnom modelu kojemu mjerno mjesto sukladno ostvarenoj potrošnji u prethodnoj godini pripada. Potom se dobivenoi množi s faktorom tlaka koji je određen za svako mjerno mjesto sukladnoj njegovoj nadmorskoj visini, a koje ima utjecaja na tlak te se dobiveni iznos množi s faktorom temperature primjenjivog kod plinomjera koji ne sadrže temperaturnu kompenzaciju odnosno sami ne korigiraju obujam plina prema temperaturi.

Plinomjeri s temperaturnom kompenzacijom imaju faktor 1. Dobivenom iznosu pribrajaju se fiksna mjesečna naknada za pojedini tarifni model, tarifnu stavku (TS2) koja sadrži troškove distribucija i opskrbe održavanja mjernoga mjesta uvećano za iznos od 3,00 kune po obračunskom mjernom mjestu zbog troškova postupka ispitivanja nepropusnosti i ispravnosti plinske instalacije.

Na početku svake sezone upućujemo apel građanima da vode brigu o stanju plinskih trošila i ispravnosti dimnjaka kako bi se izbjegle neželjene situacije ?

– Svakako da su nam sigurnost građana i naših cijenjenih kupaca na prvom mjestu kao našeg najvažnijeg zadataka distribucije. Tako valja iznova ponavljati upozorenja za brigu o vlastitim trošilima i ispravnosti dimnjaka.

Koja je vizija daljnjeg razvoja tvrtke Međimurje-plin?

– Želja je da se Međimurje-plin pozicionira na tržištu plina kao jedan od značajnijih opskrbljivača prirodnim plinom u Republici Hrvatskoj, da kroz akvizicije proširi svoju distribuciju na još neka distribucijska područja, a isto tako da se priprema za iskorak u obnovljive izbore radi disperzije rizika koje donose opskrba i distribucija.

Vaš mandat je pri kraju. Jeste li svojim radom zaslužili daljnje povjerenje novog mandata?

– Vjerujem da poslovni rezultati prije svega govore više o tome, naravno da bez tima ljudi oko sebe i našu stručnost te snalaženje u novonastalim situacijama koje diktiraju tržište sve to ne bi bilo moguće – rekao je na kraju smatrajući odgovor dovoljnim.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije