Hrvatski liječnici se zalažu za zabranu pušenja u automobilima, iz Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske preporučuju vozačima da se suzdrže od pušenja u vozilima. Naš Zakon o sigurnosti prometa, s druge strane, cigaretu u vozačevoj ruci (još) ne prepoznaje kao spornu i opasnu. Nekoliko je država problem pušenja u automobilima već reguliralo zakonom. Konkretno, Velika Britanija pušenje je zabranila dok je u vozilu osoba mlađa od 18 godina.
Na taj se način od štetnosti nikotina – čije koncentracije u automobilima pušača dosežu drastične razine – prvenstveno štite djeca, koja su kao pasivni pušači bitno ugroženija od odraslih.
Otrov u malom prostoru
Više je istraživanja dosad dokazalo da je pušenje u automobilima za zdravlje opasnije od pušenja u nekom drugom zatvorenom prostoru, poput kafića. Čak i uz otvoreni prozor i upaljeni klimatizacijski uređaj, u malom prostoru automobila stvara se previše toksičnog dima. edna cigareta toliko zagađuje zrak da vrijednosti za čak tri puta premašuju preporuke Svjetske zdravstvene organizacije.
No, kad već mnogi roditelji-pušači ne razmišljaju koliko dim koji oni izdišu šteti djeci, možda ih na suzdržavanje od pušenja u automobilu potakne – gubitak novca.
Smrad se uvuče u tkaninu
Nova su istraživanja, naime, pokazala da automobil u kojem se pušilo više gubi na vrijednosti od onoga u kojem se nije pušilo. Odnosno, kad ga kao rabljenog prodajete, tragovi spaljenosti na plastičnim dijelovima i smrad koji se uvukao u tkaninu na sjedalima i oblogama krova te vrata kupca će ili odvratiti od kupnje ili će vam za automobil ponuditi nekoliko tisuća kuna manje. Britanski stručnjaci za vrijednost rabljenih vozila na primjeru Ford Mondea 2,0 TDCI iz 2014. godine izračunali su da automobil u kojem se nije pušilo vrijedi 10.500 kuna više od onoga u kojem se pušilo. U slučaju Mercedesa E-klase iz 2016. godine gubitak bi iznosio čak 16.800 kuna.
Ako se toga ne sjeti privatni kupac, svakako će se sjetiti trgovac rabljenim automobilima, jer su tragovi pušenja u automobilu među prvim stvarima koje će gledati kad mu automobil dovezete na procjenu.
Računica je jasna – da iz automobila ukloni neugodne mirise mora ga podvrgnuti ozbiljnom kemijskom čišćenju. Očistiti treba i ventilacijski sustav, jer se tijekom godina i u njega uvuče neugodan miris. To se ne može riješiti običnim osvježivačem zraka. Samo kemijsko čišćenje vozila stoji oko 500 kuna. Ako je žar cigarete oštetio tkaninu ili plastiku u interijeru, to treba zamijeniti ili će za automobil i budući kupac ponuditi manje. Što je više tragova pušenja u autu, jasno, troškovi njegova dovođenja u red rastu.