Napad na mladog redatelja Darija Harjačeka s pravom je zgrozio javnost. Ono što je jedan od prolaznika pronašao provokativnim i dovoljnim razlogom za fizičko nasrtanje na Darija jest majica koju je nosio, a ta majica rad je varaždinskog umjetnika Ivana Meseka. Kakav se to sadržaj krije na tom odjevnom predmetu da je nekoga potaknuo i na fizičko nasilje, upitali smo samog autora, Ivana Meseka.
– Nije riječ ni o čemu tajnom. Još 2010. godine pokrenuo sam jedan brend i nazvao sam ga ‘Baroq’. Riječ je o primjenjenoj umjetnosti na uporabnim predmetima, majicama, kapama i sličnom, gdje sam na suvremeni način pokušao redefinirati umjetničko razdoblje baroka. Jedna linija zvala se ‘royal socialism’, što znači kraljevski socijalizam – kazao nam je na početku Ivan Mesek.
Upravo je ta linija odjevnih predmeta pod egidom ‘royal socialism’ bila je katalizator incidenta. Iako površno iščitavanje može navesti na zaključak kako je riječ o svojevrsnoj apologetici komunističke ili socijalističke ideologije, Ivan Mesek negirao je da je riječ o takvom poimanju stvari.
– Poigrao sam se ikonografijom socijalizma, simbolima zvijezde petokrake, srpa i čekića, ali u prvom planu nije ideološka priča već kulturološka. Riječ je o jednoj poruci kroz prvenstveno grafički dizajn i kritike društva u kojem smo živjeli, zato sam ga i nazvao ‘royal socialism’ – dodao je.
Konceptualna poruka, ne politička
Srp i čekić tako nisu bili samo srp i čekić.
– U samom dizajnu ti simboli nisu grafički jednostavni, već su barkono razrađeni detalji poput barokne drške, zlata… To je bila konceptualna poruka. Isto tako je bilo i s zvijezdom petokrakom.
A da nije riječ o pukoj provokaciji potvrdile su mnoge zainteresirane strane iz hrvatskog kulturnog života.
– Majice su nosili dečki iz Hladnog piva, Dubioza kolektiva, Mrle iz benda Let 3. To su ljudi koji su nosili majice jer su shvatili poruku, ne zato jer su jugonostalgičari.
Sam slučaj nasilja, potaknut njegovim proizvodom, šokirao ga je.
– Dario mi je dobar prijatelji i stvarno je divna osoba. Meni je prestrašno da se zbog takvih stvari napada ljude. Vidio sam komentare poput ‘Zašto je to nosio i provocirao?’, ali čak i da to nekoga strašno vrijeđa, odluka da se ide na fizičko nasilje je nedopustiva.
Osobno nije imao problema zbog te linije proizvoda, diskusije su bile ‘najžešće’ od svega što je doživio.
– Moj krug ljudi nije takav da bi krivo shvatili inteciju majica koje sam napravio. Bilo je nekih čudnih pogleda i komentara, no dalje od toga nije išlo. Ako je i krenuo neki komentar, rado sam objasnio o čemu se radi. Naravno, ljudi na kraju stvari shvate kako žele.
Fašistizacija i šovinizacija društva
Iako je riječ o pojedinačnom slučaju, smatra kako je to tek simptom širih društvenih problema.
– U društvu se trenutačno događa jedna šovinizacija društva i to nije moguće ograničiti na jednu političku opciju. U posljednje četiri godine bilo je itekako šovinističkih i fašistoidnih izjava, a prelaženje preko takvih stvari loše je društvo u cjelini. Svjedoci smo kako je u prošlosti ignoriranje takvih istupa urodilo groznim posljedicama.
Smatra kako treba praviti razliku između socijalističkih simbola i fašističkih simbola.
– To su bili simboli koji su u osnovi imali neku dobru ideju, srp i čekić simbol je radništva i taj simbol je u početku bio pozitivan i dobar. Kukasti križ, nasuprot, nikad, ni u startu, nije imao neku dobru ideju već su i sami temelji zločinački, rastički i šovinistički.
Stvari se mogu promijeniti, no potrebno je početi s mladim generacijama.
– Jedini način da se počne razlikovati koji simboli su već od početka prožeti fašistoidnim i šovinstičkim ideologijama, a koji su zloupotrebljeni, jest da se već kod mladih ljudi radi na širenju svijesti. Porazno je da se klinci od 16, 17 godina deru ‘Za dom spremni!’. Pa što oni znaju o tome, rodili su se kad je završio Domovinski rat, a kamoli da znaju što je bilo ’40. i ’41.
Na kraju krajeva, potrebno je donijeti neke čvrste odluke.
– Potrebno je raskrstiti s prošloću, ali ne da se stvari gurnu pod tepih, već da se jednom zasvagda odredi kakve neke stvari jesu i nikako drugačije, da ne mogu biti revidirane i stavljane pod upitnik.
Sam brend ‘Baroq’ neće doživjeti reizdanje.
– Ne planiram radit novu liniju, imam drugog posla. Ovo je reklama, ali jebeš takvu reklamu kad ljudi dobiju batine – zaključio je Ivan Mesek.