15. ožujak: Međunarodni dan prava potrošača

U vrijeme božićnih blagdana i darivanja informirali smo vas o Europskom potrošačkom centru, nepoštenoj trgovačkoj praksi i kupovini putem interneta te vam pružili nekoliko korisnih savjeta za izbjegavanje problema i rješavanje istih. Povodom obilježavanja Europskog dana potrošača (10. ožujak) i Međunarodnog dana prava potrošača (15. ožujak), donosimo vam pregled stavovima europljana vezanih uz zaštitu potrošača i prekograničnu trgovinu te vam predstavljamo Direktivu EU-a o pravima potrošača.

Stavovi potrošača i trgovaca prema prekograničnoj trgovini i zaštiti potrošača u EU-u

  • Prema Flash Eurobarometru iz 2013. godine:
    59 % potrošača s povjerenjem je kupovalo na internetu od poduzeća iz svoje države, dok ih je 36 % s povjerenjem kupovalo na internetu od poduzeća iz drugih država EU-a
  • 53 % potrošača kupilo je nešto na internetu tijekom proteklih 12 mjeseci, a 15 % je kupovalo na internetu proizvode iz drugih država EU-a
  • 23 % potrošača kupilo je nešto na temelju zavaravajućeg ili lažnog oglašavanja tijekom proteklih 12 mjeseci, dok ih je 44 % naišlo na takve oglase
  • 30 % potrošača iskusilo je kašnjenja pri isporuci robe kupljene na internetu u vlastitoj državi, dok ih 8 % uopće nije primilo robu
    samo 25 % trgovaca u EU-u prodaje svoju robu u drugim državama članicama
  • 41 % trgovaca u EU-u smatra da je trošak usklađivanja s različitim nacionalnim pravilima o zaštiti potrošača velika zapreka trgovini

Direktiva o pravima potrošača

Nova direktiva EU-a o pravima potrošača primjenjuje se u svim državama članicama od 13. lipnja 2014. Njome svi potrošači diljem Unije dobivaju ista prava i uspostavlja se ravnoteža između zaštite potrošača i poslovne konkurentnosti.

Novim pravilima se usklađuju nacionalna pravila o zaštiti potrošača, jačaju prava potrošača i jamči veća razina zaštite bez obzira na to kupuju li potrošači u lokalnim trgovinama ili na internetu, u vlastitoj državi ili drugdje u EU-u.

Cijelu direktivu na hrvatskom jeziku možete pročitati ovdje.

Kako se pomaže kupcima?

  • Više nema skrivenih troškova na internetu. Od sada kupci na internetu prije konačne naplate moraju potvrditi prihvaćaju li plaćanje usluge. Mora biti jasno naznačeno što je uključeno u cijenu koju plaćaju.
  • Nema više unaprijed označenih polja. Potrošačima se trenutačno pri kupnji na internetu može dogoditi da plate usluge koje ne žele (primjerice prioritetni ukrcaj u avion) jer su zaboravili poništiti označena polja na web-mjestima. Novom Direktivom o pravima potrošača uvodi se jasna zabrana unaprijed označenih polja na web mjestima za naplatu dodatnih iznosa.
  • Kupci na internetu neće imati obvezu platiti nikakve naknade ako o tome nisu bili na odgovarajući način obaviješteni prije izvršenja narudžbe.
  • Trgovci neće moći naplaćivati veći iznos za plaćanje kreditnom karticom od iznosa stvarnog troška korištenja tim sredstvima plaćanja za trgovca.
  • Trgovci koji raspolažu dežurnim telefonskim linijama, putem kojih se potrošači mogu žaliti ili postavljati pitanja, za telefonske pozive neće moći naplaćivati više od osnovne telefonske tarife.

Zaštita sigurnosti i prava potrošača prioritet je svih politika EU-a, a više o politici EU-a za zaštitu potrošača pročitajte u publikaciji “Potrošači“.

O potrošačkim kreditima, neispravnim proizvodima, kupovini putem interneta, označavanju hrane, isticanju cijena ili sigurnosti proizvoda i dalje se možete informirati na web stranici potrošačke informativne kampanje “Potrošači upoznajte svoja prava!”

Europski potrošački centar Hrvatska pruža vam pomoć i savjete o prekograničnoj trgovini u Europi.

Informacijski centar Europe Direct Čakovec (EDIC Čakovec)

Informacijski centar Europe Direct Čakovec dio je europske mreže informacijskih centara Europe Direct (EDIC) u 28 zemalja članica Europske unije. Omogućuje građanima dostupnost informacija o Europskoj uniji te promiče i potiče građansko sudjelovanje na lokalnoj i regionalnoj razini. Međimurska županija nositelj je projekta Informacijskog centra Europe Direct Čakovec kojeg sufinancira Europska Komisija.


Misija centra je približiti EU građanima, olakšati dostupnost i širenje informacija o EU, olakšati građanima komunikaciju s tijelima i institucijama EU te transparentno prikazati rad i djelovanje EU. Europe Direct informacijski centri kroz svoj rad pružaju europskim donositeljima odluka mogućnost da direktno uvide potrebe i probleme građana u pojedinim državama članicama.

Informirati se možete putem njihove web stranice (www.edic-cakovec.eu), pratiti ih na Facebook-u, poslati e-mail, nazvati ili jednostavno doći u EDIC Čakovec. U centru možete preuzeti informativne materijale i razgovarati s djelatnicima Centra.

EDIC Čakovec djeluje u zgradi Međimurske županije na adresi Ruđera Boškovića 2, prvi kat, soba broj 40. Radno vrijeme centra: pon, uto, čet 12:00 – 16:00; sri, pet 08:00 – 12:00.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Najnovije