Učenici Tehničke škole Čakovec susretom u Austriji nastavili rad na projektu Green Car Sharing
Šesnaest učenika Tehničke škole Čakovec – Juraj Vrhar Lipej, 2. MT, Mario Modlic, 2. ST, Roko Oletić, 2. ST, Josip Nino Pleh, 2. TG, Julio Božek, 3. ET, Michael Horvat, 3. ET, Renato Kalanjoš, 3. ET, Benjamin Zdolec, 3. ET, Patrik Črnčec, 3. RT, Nikola Raus, 3. RT, Marin Švenda, 3. RT, Dino Vabec, 3. RT, Andreas Bobičanec, 3. ST, Sanjin Koprivec, 3. ST, Ivan Levačić, 3. ST, Gabrijel Švenda, 3. ST, i dvoje pratitelja – Silvio Štefanac i Sandra Vidović,u Austriji su sudjelovali na sastanku u okviru projekta Green Car Sharing Longtime Test Field. Pet dana provedenih u Austriji svakako je neprocjenjivo iskustvo.
Učenici su tijekom boravka u Austriji upoznali i ostale sudionike projekta, učenike iz Austrije i Slovenije te njihove voditelje Antona Edla, Uda Payera iz škola u Weizu te Aleksandru Kotnik i Matjaža Cizeja iz Šolskog centra Celje. Najvažniji dio susreta svakako je bilo predavanje o virtualnim tvrtkama i radionica o radu virtualne tvrtke, podjeli tvrtke na sektore te komunikaciji i poslovanju između virtualnih tvrtki koji su se održali u Höhere Technische Bundeslehranstalt Weiz, u gradu Weizu. Sudionici su bili upoznati s europskim udruženjem virtualnih tvrtki u kojem se Republika Hrvatska (još uvijek) ne nalazi.
Postavljali su pitanja na koja su odgovarali austrijski učenici i profesori. Razmijenjeni su kontakti za suradnju u izradi programskog zadatka. Dobili smo priliku predstaviti našu. Prezentacije smo pripremali danima prije polaska na put i naše kolege u projektu bili su oduševljeni našim izlaganjima.
Predavanje o e-twinning aplikaciji i mogućnosti komunikacije preko te platforme održao je voditelj projekta Anton Edl. Prijavom u sustav, učenici su isprobali osnovne funkcije te aplikacije u administratorskom i korisničkom modu. Određeni su učenici i voditelji za administriranje platforme.
Imali smo priliku i obići prostore škole u Weizu. U vrijeme obilaska nastava se regularno odvijala, a profesori i učenici uključili su sudionike projekta u nastavni proces. Predstavljeni su laboratoriji projektiranja i AutoCAD-a, laboratorij robotike i automatskog upravljanja te laboratorij elektrotehnike i elektronike u kojem su učenici mjerili površinske otpore na preciznim digitalnim multimetrima.
U svim učionicama učenici obvezno nose kućne papuče, radna mjesta su izuzetno uredna i sva oprema je na otvorenom te je u bilo kojem trenutku dostupna učenicima.
U okviru putovanja posjetili smo tvornicu čokolade Zotter u u mjestu Riegersburg. Osim degustacije čokoladnih proizvoda, učenici su vidjeli pogon i proizvodnju čokolade te način opskrbe pogona električnom energijom.
Cijeli pogon se 60% napaja energijom iz solarne elektrane koja se sastoji od devet pomičnih panela postavljenih po imanju ukupne vršne snage 64,8 kW i jednim generatorom pogonjenim na paru od biootpadnog materijala iz proizvodnje.
Vlasnik tvrtke, gospodin Josef Zotter (koji je rado uskočio u selfie) vozi električni automobil Vauxhall Ampera koji je bio parkiran ispred tvornice, a u tijeku je zamjena cijelog voznog parka tvornice električnim automobilima.
Sljedeća postaja bila je mlin Berghofer, u Fehringu, s tradicijom mlinarenja još od XII. stoljeća. Prezentiran je cijeli proces mljevenja pšenice na tri etaže, sa sortiranjem grubosti brašna. Prije je mlinska aparatura bila pogonjena vodenim mlinom s tarnim prijenosom, a danas je pogonjena električnim motorom, dok se jedna vodenica snage 40 Kw koristi opcionalno.
Mlin posjeduje još jednu vodenicu na drugoj strani korita, vršne snage 160 kW, koja služi isključivo za proizvodnju električne energije.
Skijalište i sanjkalište u Salzstiglu koje je posjećeno električnom energijom napajaju dvije velike vjetroelektrane koje se nalaze na jednoj od startnih pozicija za skijaše. Vjetroelektrane iskorištavaju veliku vjetrovitost na području skijališta.
Posjetili smo i uzgajalište lipicanaca i i španjolsku školu jahanja u Piberu i crkvu svete Barbare u Bärnbachu, arhitekta Hundertwassera.
Na Technische Universität Graz predstavljen nam je laboratorij Nikole Tesle za generiranje visokih napona do 10 GV koji se koriste za ispitivanje napona proboja kod atestiranja izolatora. Jedini veći laboratoriji u svijetu su u Indiji i Kini, tako da su termini atestiranja komercijalnim tvrtkama unaprijed zauzeti, što je ujedno i veliki dio prihoda za sveučilište.
Učenicima je održano predavanje o studijima koje mogu upisati u Grazu te su im predstavljeni trogodišnji i magistarski smjerovi. Prikazani su neki laboratorij za nove tehnologije i energetsku učinkovitost.
Tijekom boravka u Austriji svi sudionici sastanka mogli su se provozati u električnom automobilu Tesla S. Svakome od nas to je bilo neprocjenjivo iskustvo, a većini i prvi susret s električnim automobilom.
Svaka je večer bila rezervirana za boravak u hotelskoj dvorani za druženje u kojoj su učenici komentirali događaje tog dana, zapisali bilješke u svoj dnevnik te su dogovorene aktivnosti za sljedeći dan, a mogli su i zaigrati stolni tenis ili stolni nogomet.
Iako je tek započet rad na višejezičnom rječniku, proglašena je ekipa koja je u najkraćem vremenu pronašla najviše zajedničkih riječi za sva tri jezika i kao nagradu su dobili dva kilograma Zotter čokolade. U pobjedničkoj ekipi našao se i naš učenik Gabrijel Švenda.
Dogovorena je i organizacija ekoutrke električnih automobila koja bi se u svibnju trebala održati u Čakovcu. Utrka bi počela već u Austriji, a planiraju se unajmiti električni automobili Renault ZOE.
Neki od zadataka na kojima će učenici raditi do sljedećeg susreta je dopuniti englesko-njemačko-slovensko-hrvatski rječnik te pronaći sve stanice za brzo punjenje automobila u Republici Sloveniji i Republici Hrvatskoj. (Andreas, Ivan, Sanjin i Gabrijel, 3. ST)