Poljoprivredna proizvodnja pada,mladi napuštaju sela, manje je farmi i OPG-ova… Slika je to hrvatske poljoprivrede na koju godinama upozoravaju čelnici seljačkih udruga. No, od 2007., kad je Centar za vozila Hrvatske uveo jedinstveni informatički sustav za obradu podataka o tehničkim pregledima vozila, broj registriranih traktora se penje. Te 2007. evidentirano ih je 94.610, a već 2011. više od 100.000.
Pretpristupni fondovi
Prošle godine registrirano ih je112.035. Nažalost, nije to posljedica obnove voznog parka i tračak nade da će sela ponovno oživjeti, nego rezultat pojačanog nadzora policije koja kažnjava vlasnike neregistriranih i neosiguranih vozila na cestama. Tvrdi to predsjednik Hrvatske poljoprivredne komoreMato Brlošić.
– Policija je posljednjih godina pojačala akcije pa je porast broja registriranih traktora posljedica uvođenja reda – ističe. Ne vjeruje da je veći broj traktora povezan s novcem iz EU fondova, uz pomoć kojih bi poljoprivrednici pomladili vozni park, on je, prema njegovoj procjeni, star oko 30 godina!
Saša Jerković, predsjednik Županijskog saveza poljoprivrednih udruga iz Varaždina, kaže da je najviše novih traktora kupljeno 2007. i 2008. iz pretpristupnih fondova, a od ulaska Hrvatske u EU uvoze se bez plaćanja PDV-a i rabljeni iz Slovenije i Austrije, proizvedeni između 2000. i 2005.
Prosječna dob do 30 godina
– Prosječna dob traktora je 25 do 30 godina. Kupovali su se masovno krajem 80-ih i početkom 90-ih, kad su se IMT fergusoni proizvodili u Srbiji, a mi smo imali i Torpedove traktore – napominje Jerković. On u voznom parku ima traktor od 48 godina, koliko ima i sam, te jedan mlađi iz 1989., kad je galopirajuća inflacija išla na ruku onima koji su podizali kredite. Policijske kontrole vozila daju rezultate, povećava se sigurnost prometa, a vlasnici su procijenili da im se ne isplati riskirati kazne od 5000 do 15.000 kuna ako poljoprivredno vozilo nije osigurano, a dodatnih 700 kuna ako nije registrirano.
– Registracija košta oko 600 kuna, rizik se ne isplati – ističe Jerković.